Bestemmingen

Na Brexit: terug in de tijd zeilen

10:27

Zeilend naar Engeland is een uitdaging: een dag en een nacht aaneen op zee is voor de meesten onder ons een behoorlijke onderneming. Op zee moet je rekening houden met scheepvaartroutes en windparken, en aangekomen in Britse wateren is het goed opletten vanwege de ondiepten. Ook de gebruiken zijn vaak net wat anders: aanleggen aan de kade is niet verstandig vanwege het getij en de Engelse officials zijn toch net iets serieuzer dan onze eigen brave havenmeesters.

Inklaren moet weer

Sinds 1 januari is de Brexit een feit. Engeland, Schotland en Wales zijn nu ‘bestemmingen buiten de EU’ geworden en behandelen ons ook als dusdanig. Dat betekent dat er weer ingeklaard moet worden. Dat inklaren gaat als volgt in z’n werk. Eerst moet er een Advanced Notification worden gedaan: voor het binnenvaren van de Engelse territoriale
wateren, de 12­mijlszone, moet je je telefonisch melden via de National Yachtline (telefoonnummer +44 300 123 2012). Daar krijg je instructies over je aankomst en het inklaren. Vervolgens hijs je de gele Q­vlag, de quarantainevlag, die je pas mag strijken na het inklaren. De National Yachtline zal je vragen om formulier C1331 in te vullen, met daarop alle gegevens over boot en bemanning. Dit formulier moet je retour sturen per post.

Column Anna

(c) Column Anna

“Inklaren gebeurt in elk land anders,” zegt Frieda Fennell. Samen met partner Léon Blauw zeilde ze een rondje Atlantic (en schreef daarover het boek Kapitein van mijn geluk). “Bij onze reis kon je in Frankrijk en Spanje elke haven binnenzeilen, maar in Marokko ging het officieel. Hier moesten we een loods bellen en kregen we de immigratie­officials aan boord. De quarantainevlag hoorde daar ook bij. De beste bron voor de procedures van elk land was voor ons de website noonsite.com.” En inderdaad geeft Noonsite. com nu ook voor Engeland een helder en actueel beeld van de procedures rond het inklaren bij ons overzeese buurland.

Invoerrechten en btw

Een van de voordelen van de Europese Unie is dat je niet te maken hebt met invoerrechten en het dubbel afdragen van de belasting op goederen en diensten: btw, in het Engels VAT. Eerst de invoerrechten. De douanier van de
Engelse Yachting Line zal je vragen naar goods to declare. Dat gaat dan om de bekende zaken als drank, tabak, grote geldsommen en wapens.

Binnen de EU zijn de richtlijnen ruim; zo mag je in theorie 13 kratten bier (110 liter), 10 flessen sterke drank en 800 sigaretten in je boot meenemen. Voor een reis naar het Verenigd Koninkrijk is dat nu iets minder geworden: 42 liter bier, 4 flessen sterke drank en 200 sigaretten. De regels voor huisdieren waren al streng. De regels voor etenswaren zijn niet uitzonderlijk, mits de etenswaren voor eigen gebruik zijn bedoeld.

Tweedehands

Wat betreft de btw zijn er ook zaken veranderd. Wie een boot kocht in het Verenigd Koninkrijk, hoefde daar tot dit jaar geen invoerrechten en btw voor te betalen aan de Nederlandse douane. Tegenwoordig stelt de douane een waarde vast, de douanewaarde, en hierover betaal je de invoerrechten (6 procent) en btw (21 procent). Een Engels scheepje moet nu dus wel heel goed geprijsd zijn om het invoeren naar Nederland aantrekkelijk te maken.

Grenscontrole

Nederlandse boten die nu nog in Engeland liggen, gelden niet meer als EU­goederen. Bij terugkeer in Nederland wordt het schip aan dezelfde douanecontroles onderworpen als andere schepen die van buiten de EU komen. Volgens de regeling Terugkerende Goederen kan de douane invoerrechten en btw heffen over boten die meer dan drie jaar buiten de EU zijn geweest. Wie kan aantonen dat in Nederland btw is betaald en het schip Nederlandse papieren heeft, hoeft dit uiteraard niet af te dragen.

Omslagfoto: (c) Ben Rutte

Tags: , , , Last modified: 18 maart 2021
Sluiten