Zeilend naar Engeland is een uitdaging: een dag en een nacht aaneen op zee is voor de meesten onder ons een behoorlijke onderneming. Op zee moet je rekening houden met scheepvaartroutes en windparken, en aangekomen in Britse wateren is het goed opletten vanwege de ondiepten. Ook de gebruiken zijn vaak net wat anders: aanleggen aan de kade is niet verstandig vanwege het getij en de Engelse officials zijn toch net iets serieuzer dan onze eigen brave havenmeesters.
Inklaren moet weer
Sinds 1 januari is de Brexit een feit. Engeland, Schotland en Wales zijn nu ‘bestemmingen buiten de EU’ geworden en behandelen ons ook als dusdanig. Dat betekent dat er weer ingeklaard moet worden. Dat inklaren gaat als volgt in z’n werk. Eerst moet er een Advanced Notification worden gedaan: voor het binnenvaren van de Engelse territoriale
wateren, de 12mijlszone, moet je je telefonisch melden via de National Yachtline (telefoonnummer +44 300 123 2012). Daar krijg je instructies over je aankomst en het inklaren. Vervolgens hijs je de gele Qvlag, de quarantainevlag, die je pas mag strijken na het inklaren. De National Yachtline zal je vragen om formulier C1331 in te vullen, met daarop alle gegevens over boot en bemanning. Dit formulier moet je retour sturen per post.
“Inklaren gebeurt in elk land anders,” zegt Frieda Fennell. Samen met partner Léon Blauw zeilde ze een rondje Atlantic (en schreef daarover het boek Kapitein van mijn geluk). “Bij onze reis kon je in Frankrijk en Spanje elke haven binnenzeilen, maar in Marokko ging het officieel. Hier moesten we een loods bellen en kregen we de immigratieofficials aan boord. De quarantainevlag hoorde daar ook bij. De beste bron voor de procedures van elk land was voor ons de website noonsite.com.” En inderdaad geeft Noonsite. com nu ook voor Engeland een helder en actueel beeld van de procedures rond het inklaren bij ons overzeese buurland.
Invoerrechten en btw
Een van de voordelen van de Europese Unie is dat je niet te maken hebt met invoerrechten en het dubbel afdragen van de belasting op goederen en diensten: btw, in het Engels VAT. Eerst de invoerrechten. De douanier van de
Engelse Yachting Line zal je vragen naar goods to declare. Dat gaat dan om de bekende zaken als drank, tabak, grote geldsommen en wapens.
Binnen de EU zijn de richtlijnen ruim; zo mag je in theorie 13 kratten bier (110 liter), 10 flessen sterke drank en 800 sigaretten in je boot meenemen. Voor een reis naar het Verenigd Koninkrijk is dat nu iets minder geworden: 42 liter bier, 4 flessen sterke drank en 200 sigaretten. De regels voor huisdieren waren al streng. De regels voor etenswaren zijn niet uitzonderlijk, mits de etenswaren voor eigen gebruik zijn bedoeld.
Tweedehands
Wat betreft de btw zijn er ook zaken veranderd. Wie een boot kocht in het Verenigd Koninkrijk, hoefde daar tot dit jaar geen invoerrechten en btw voor te betalen aan de Nederlandse douane. Tegenwoordig stelt de douane een waarde vast, de douanewaarde, en hierover betaal je de invoerrechten (6 procent) en btw (21 procent). Een Engels scheepje moet nu dus wel heel goed geprijsd zijn om het invoeren naar Nederland aantrekkelijk te maken.
Grenscontrole
Nederlandse boten die nu nog in Engeland liggen, gelden niet meer als EUgoederen. Bij terugkeer in Nederland wordt het schip aan dezelfde douanecontroles onderworpen als andere schepen die van buiten de EU komen. Volgens de regeling Terugkerende Goederen kan de douane invoerrechten en btw heffen over boten die meer dan drie jaar buiten de EU zijn geweest. Wie kan aantonen dat in Nederland btw is betaald en het schip Nederlandse papieren heeft, hoeft dit uiteraard niet af te dragen.
Omslagfoto: (c) Ben Rutte
Tags: Brexit, Engeland, Het Kanaal, Noordzee Last modified: 18 maart 2021
Beste redactie
Ik las jullie artikel ivm Brexit en de aankoop van een 2de hands boot in Engeland. Ik ben zeer geïnteresseerd in een 2de hands boot die in Spanje ligt. Het schip voert de Engelse vlag (eigenaar is Engels) en de BTW is in Engeland afgedragen. Ik heb hiervoor met de Nederlandse douane contact opgenomen en zij konden mij bevestigen dat als een Engels schip waarop BTW was afgedragen voor de Brexit en verkocht wordt aan een Europese onderdaan dat er dan geen BTW meer hoeft betaald te worden (of invoerrechten?). Ik weet alleen niet (meer) of het belangrijk is dat het schip nog altijd in Europese wateren ligt of ook in Engeland mag liggen op het moment van de Brexit. Ik moet wel een douane expediteur inhuren om dit allemaal mogelijk te maken. Het blijft toch allemaal zeer onduidelijk en ik wil wel 100% zeker zijn dat ik niet opnieuw BTW moet betalen op het schip. Dus ik zal mij zeker goed moeten informeren om onaangename verrassingen te vermijden.
NB: door Corona en reisverbod staat alles on hold. Van zodra ik kan/mag reizen wil ik naar Spanje om het schip te keuren.
mvg
Ed van Stee
Hoi ex , ik ben benieuwd wat je zoektocht gaat opleveren. Ik ben op zoek naar een typisch Engels schip waarvan er in Nederland geen een te koop ligt. Overweeg er een uit Engeland te halen maar heb geen zin om nog eens 21 % btw te betalen over het aankoopbedrag. Ben benieuwd hoe het zit met de regelgeving!
Ed,
Precies jouw situatie heb ik mee te maken: een boot van een engels man die in spnaje lag gekocht. Onderhandelingen zijn gestart in 2020, pas op 10 januari 2021 betaald. Hoe is het verder met jouw afwikkeling gegaan?
Hoe zit het dan met een schip die in Nederland ligt sinds 1992 en wordt verkocht aan inwoner van de UK?
Hallo ik heb even een vraag over een oud schip in wales.
16 mtr
En zou deze graag per dieplader willen ophalen en naar bv dover laten brengen en dan daarvandaan zelf de oversteek maken .
Weet iemand wat transport kost?
En moet er ook voor een opknapjacht ook veel btw betaald worden .
Schip is al 45 jr oud