Nieuws

‘Natuurlijk ben ik duur’

Tijdens de Hiswa was Bouwe Bekking even terug in Nederland, als gast van Delta Lloyd. Zeilen sprak exclusief met de zesvoudige Volvo Ocean Race deelnemer.

10:00

Bouwe, de logische eerste vraag: staan we hier bij de geboorte van een nieuwe campagne van Delta Lloyd Volvo Ocean Race?

“Nee, ik ben nog niet betrokken bij een eventuele nieuwe campagne. Ik vind het mijn taak om de sport te promoten en misschien dat ik met mijn aanwezigheid wel een duwtje in de goede richting kan geven.”

 

Dus van een samenwerking is geen sprake?

“Áls Delta Lloyd opnieuw deelneemt en áls ze mij dan zouden willen hebben, dan ben ik natuurlijk geïnteresseerd.”

 

Wanneer zou de voorbereiding dan moeten beginnen?

“In een ideale wereld horen we volgende maand dat ze willen en beginnen we de volgende dag met de voorbereiding. Tegenwoordig zit er maar drie jaar tussen de verschillende edities en daarvan ben je er één aan het varen. Hoe langer de voorbereiding, hoe groter de kans op succes.”

 

Wat vond je, in dat kader, van de Delta Lloyd -campagne, die werd gekenmerkt door een korte voorbereidingstijd?

“Kijk, zonder die inspanning zou er in Nederland maar minimale aandacht voor de race zijn geweest. Je hebt Nederlandse gezichten nodig. Zonder de campagne van Delta Lloyd zou het bijna onmogelijk zijn geweest om iets op te zetten voor de volgende keer.”

 

Maar is het dan ook een succesvolle race geweest?

“Daar komt die voorbereiding weer om de hoek kijken. Je merkte dat Delta Lloyd naarmate de race vorderde steeds competitiever werd. Ook met die oude boot haalden ze resultaat. Het was natuurlijk een uitstekende keuze om de oud-winnaar te kopen.”

 

Was het ook een uitstekende keuze van de organisatie om richting Azië te gaan?

“De route was logisch . Een land als China is een enorme potentiële markt. De aandacht in India en China was enorm. Ik denk wel dat ze van deze race hebben geleerd.”

 

Geleerd, in welke zin?

“Hier op de Hiswa stormt het, maar tijdens de etappe naar Qingdao was het nog een stuk erger. Met wat voor soort boot je dan ook vaart, alles gaat kapot in die omstandigheden. Volgende keer kiezen ze volgens mij dus eerder voor een route naar Hongkong. Dan vermijd je de ergste stormgebieden.”

 

De Volvo Ocean Race is het summum van het wedstrijdzeilen. Hoe kom je daar als schipper in terecht?

“Om iets te bereiken in dit vak moet je vooral een grote mond hebben. Natuurlijk moet je ook prestaties kunnen laten zien. Een olympische medaille helpt om ergens aan boord te komen, maar brutaal zijn en goede relaties onderhouden met eigenaars en klanten zijn erg belangrijk.”

 

En je kunt er goed van leven, heb ik gehoord ?

“Natuurlijk ben ik duur en dat geld kun je ook in ontwikkeling of een nieuwe boot stoppen. Maar met mij haal je én prestaties én goede zeilers binnen. Ik ben ervan overtuigd dat als je mij met tien zeilers een halve dag op een boot zet, ik de goede er zo uit pik.”

 

Dit soort grote campagnes zijn natuurlijk zeldzaam. Wat doet een professionele schipper in de tussentijd?

“Ik verhuur me, begin volgend jaar bijvoorbeeld aan de kroonprins van Denemarken. Met hem vaar ik een aantal wedstrijden. Ik specialiseer me niet, vaar van alles, maar altijd met de grote wedstrijden in het achterhoofd. Daar gebeurt het voor mij.”

Last modified: 4 september 2009
Sluiten