Actueel

Nu in Zeilen: De mastvoet onder het mes

13:00

Tweedehandsbooteigenaren zijn óf heel goede klussers, óf hebben voldoende budget om bij reparaties een vakman in te huren. Peter Schermer behoort overduidelijk tot de eerste categorie. Dus als hij een zwakke plek rond de mastvoet vindt, besluit hij zelf zijn Victoire 933 uit 1982 te opereren.

Hoe sterk is polyester eigenlijk? In de jaren zestig was dit een vraag die veel botenbouwers bezighield. Na enige trial-and-error ontdekten ze dat relatief platte oppervlakken, zoals een dek, sterker moesten worden uitgevoerd; puur polyester was simpelweg te flexibel. Door twee lagen polyester te verlijmen met multiplex, balsahout of een harde schuimsoort ontstond de gewenste stijfheid – en zo werd de sandwichconstructie geboren. Deze constructie was relatief sterk, licht én redelijk vlot te bouwen. Ideaal voor een productieboot dus. Nog steeds kom je deze sandwichconstructie in veel boten tegen, vaak in het dek, soms ook in de romp. Er kleeft echter een groot nadeel aan deze constructie: als een van de twee polyester buitenlagen lek raakt en de kern is niet bestand tegen langdurig vocht, dan treedt er delaminatie op. Het oppervlak verliest zijn sterkte en het materiaal valt letterlijk uit elkaar. Dan gaat het dek veren, zie je haarscheuren ontstaan bij de hoeken en kraakt de boot meer onder helling.

Mastvoetoperatie

Mijn boot dateert uit 1982, maar ik kocht Ostara, een Victoire 933, in 2015. Tijdens de aankoopkeuring was op het dek niets verdachts te zien, maar tijdens de inspectie onder dek ging er wel een alarmbel in mijn hoofd af: de wijnkast, ingebouwd in de kajuittafel, stond half vol regenwater. Voor een scherpe prijs kreeg ik boot in handen.
Een aantal maanden later, na het vervangen van de verstaging en een retourtje Noorwegen, merk ik dat de mast twee centimeter in het dek is weggezakt. Omdat de verzakking niet gelijkmatig is, komt de mastvoet scheef op het dek te staan en wordt een slag in het mastprofiel zichtbaar. Wat nu?

De ramp is te overzien

Ik ga op onderzoek uit. Door de lekkende kabeldoorvoeren is het tussenliggende multiplex volledig verrot en heeft het dek zijn kracht verloren. Gelukkig blijkt het aangetaste oppervlak niet groter dan 25 bij 50 centimeter. De ramp is te overzien. Hoe krijg ik deze constructie weer sterk? Het antwoord blijkt simpel: met volglas.

Zeilen 01/2020

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Hoe verloopt de operatie van de mastvoet van Ostara? Waarom plaatst Peter een koepeltent over de plaats delict? Welke herstelwerkzaamheden voert hij uit en wat gebeurt er tijdens de cosmetische fase? Je leest het in Zeilen 01/2020! Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 22 januari verkrijgbaar in de winkel.

Omslagfoto en foto: Peter Schermer
Tekst: Peter Schermer

Tags: , , , , , , , Last modified: 6 januari 2020
Sluiten