Conclusie
We maken het helaas veel mee dat mensen vertrekken voor een lange reis met een boot die direct uit de doos komt. De strik eraf en vertrekken maar! Alleen met heel veel geluk wordt zo’n vertrek een succes. Het helpt echter wel als een werf veel denkwerk van u overneemt. En dat heeft het ontwerpteam van X-Yacht gedaan. Deze boot deugt.
Veel van wat we tot nu toe bewonderden aan doordachte kruisjachten uit de Scandinavische landen wordt door het ontwerpteam van X-Yachts niet zo zeer onzeewaardig of onpraktisch geacht, maar wel als min of meer achterhaald neergezet. X-Yachts stelt met de Xc-45 een nieuwe norm voor de werven die seriejachten bouwen die op lang verblijf aan boord en het afleggen van grote afstanden zijn bedoeld. En dat is knap.
Natuurlijk heeft uw testteam altijd wel wat te zeuren – daar betaalt u ons ook voor. Maar uit ons beoordelingsstaatje blijkt dat de boot naar ons idee gewoon goed is voor de doelgroep waar hij voor is ontwikkeld. Je betaalt er wat voor, maar je hebt ook wat! Op onze beoordelingsstaat scoort de Xc-45 nergens onder de acht op een tienpuntsschaal. Op elke eindopleiding betekent dat Cum Laude!
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Cum laude | Nummer | Jaargang | |
onbekend | 2009 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Xc-45 | onbekend | Testomstandigheden | |
IJmeer, wind 5 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
X-Yacht Design Group | X-Yacht Denemarken | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Z-Yacht Holland | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
13.86 | 12.76 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Polyester | 4.32 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
Vinkiel | 2.20 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
1.80 | 13.220 | 5740 | onbekend | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
126.2 | Geen | I | J | P | E |
19.06 | 5.105 | 18.08 | 5.90 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo | onbekend | 75 | S-drive | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
440 | 615 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
2 | 2 / 3 | 4 | 8 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
490000 | Vaarklaar, zonder zeilen | 582000 | onbekend | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult dus in de praktijk minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. Gezien de schaarste aan teak en de omstandigheden waaronder wilde teak gewonnen wordt, vermelden we bij de standaardvoorzieningen noch bij de extra’s teakproducten. De Xc-45 wordt vrij compleet geleverd met standaard onder meer: elektrische ankerlier, leer bekleed dubbel stuurwiel, Rod rigging, hydraulische achterstagspanner, spectra vallen, loden bulbkiel met glasvezel bekleed, koelkast, boiler, vuilwatertanks, kuipdouche, 4 gelaccu’s voor het boordsysrteem van 240 Ah elk op 24V, 220V walstroomvoorziening met lader en 3 stopcontacten, 3-blads klapschroef, LED-navigatieverlichting. Voor de standaardluxeprijs hebben we verder berekend: Pakket 1 (onderwaterschipbehandeling met epoxy en antifouling, gennakerpakket met schoten, blokken en klemmen, extra koelkast van 85 liter, magnetron, generator 4 kW, tridata (log, diepte, wind) met twee grafische displays en een winddisplay, autopilot, radio/CD/DVD/MP3/USB + speakers, Bose waterdichte kuipspeakers, JVC 20” flatscreen met TV-antenne, intrekbare boegschroef, doorgelat spectra grootzeil (North Sails) en spectra rolfok (108%)). Daarnaast berekenden we twee elektrische lieren, een vast windscherm met sprayhood, verwarming, een gennaker (North Sails), transport naar Nederland (PM) en vaarklaarmaken (PM). |