Winner 12.20

10:10

Conclusie

De polyester jachtbouw in Nederland mag dan niet groot meer zijn, op deze 12.20 kunnen de ontwerper en bouwers van Winner – en met hen heel bootjesminnend Nederland – trots zijn. Dit is een jacht dat zich wat betreft kwaliteit en afwerking zeer wel kan meten met de buitenlandse concurrentie. De boot ziet er gewoon kek uit en de zeeg en de bescheiden vrijboordhoogte zijn prachtig om te zien.

Aan veel van onze kritiek, zoals het gebrek van een grijpbeugel bij het stuurwiel, de simpele scheiding tussen toilet en douche en het ontbreken van een wierpot, is wat te doen. De kielconstructie verdient alle lof; deze geeft vertrouwen. Het ontbreken van een goed drainagesysteem onder het salondek is ons inziens wel een probleem. Daar moet men bij de werf nog maar eens goed over nadenken.

Als de werf in kwaliteit en luxe aan wil sluiten bij de sportieve Scandinaviërs is dat zeker gelukt. Dat streven heeft zijn prijs. Als we die vergelijken met de boten uit Noord-Europa, dan is de prijs concurrerend. Daarbij komt dat de boot zeer compleet wordt geleverd. Als we de boot naar onze overdreven standaards luxe uitrusten, komt er maar 16 procent van de prijs ‘vanaf’ bij. En wat betreft dat ‘gedateerde’ vallende boegje: gezien de invloed daarvan op het gedrag in golven zoals we dat bij de proefvaart constateerden, moet dat bij ons maar in de herwaardering.

Specificaties

Titel
Noorman uit Enkhuizen
NummerJaargang
onbekend2009
Merklogo
Winner Jachten
MerkType
Winner 12.20onbekend
Testomstandigheden
Noordzee, Wind 4/5
Fotograaf-foto
Tekening
OntwerpBouw
Van de Stadt DesignWinner Jachten
Leverancier NederlandLeverancier Belgie
Winner Jachten bvonbekend
Lengte rompLengte waterlijn (Lwl)
12.2010.40
RompmateriaalBreedte romp (Bmax)
Polyester3.75
KielsoortDiepgang Standaardkiel
Vinkiel1.95 / 2.15 / 2.40
DiepgangWaterverplaatsingBallast (Kielgewicht)Masthoogte boven waterlijn
onbekend7.43100onbekend
Aandewinds zeiloppervlakBijgeleverde zeilen
100grootzeil, High Aspect fok
IJPE
15.804.3015.805.45
MotormerkMotortypeMotorvermogenMotortoevoeging
Yanmar3JH4E39Saildrive
Inhoud brandstoftankInhoud watertankInhoud vuilwatertank
1502*1752*60
DoucheHuttenSlaapplaatsenSlaapplaatsen maximaal
onbekend1 / 24 / 67 / 8
Stahoogte bij luikStahoogte bij hoofdschot
onbekendonbekend
Prijs vanafPrijs-vanaf-toevoegingStandaardluxeprijsStandaardluxeprijs-toevoeging
259600Vaarklaar301000+16%
Specificatietoelichting

De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult in de praktijk dus minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. De Winner 12.20 wordt zeer compleet geleverd. Zo zijn de volgende voorzieningen bij de standaardprijs inbegrepen: leerbekleding stuurwiel, Dyform verstaging, log-, diepte- en windmeter, walstroomaansluiting en acculader, afleveringskosten en masttrim, primer en twee lagen antifouling, rvs schuurlijst, Flexofold tweeblads klapschroef, Profurl genua rolreefinrichting, middenbolders, buitendouche, ankerrol met wegneembaar stevenbeslag, boiler, huik voor grootzeil en vuilwatertanks. Verder berekenden wij in de standaardluxeprijs: het Comfortpakket met lazyjacks, kuipkussens, heteluchtverwarming, eetservies en baro-, thermo- en hygrometer. Het Performancepakket met laminaatzeilen, val voor een gennaker, driekleurentoplicht incl. ankerlicht (LED), barberhaulers en de performancegiek van Sparcraft. Het Elektronicapakket met een marifoon, ST60 instrumenten, gps/plotter, radio, cd, mp3 incl. boxen en kuipspeakers. Daarnaast berekenden we boegschroef, gennaker, gennakerbeslag, buiskap, leerbeklede grijpbeugel aan buiskap, hoes voor de rolgenua, stuurstandhoes, kuiptafel,elektrische ankerlier, koelkast (naast de standaard koelbox), buitenwaterpomp en het veiligheidspakket.

Gezien de schaarste aan teak en de omstandigheden waaronder wilde teak gewonnen wordt, vermelden we geen teakproducten bij de standaardvoorzieningen, noch bij de extra’s.

Last modified: 23 december 2011
Sluiten