Bestel hier de volledige vaartest van de Hallberg Rassy 340 en 44.
Conclusie
EINDOORDEEL 340
Hoe zeilt het?
De Hallberg-Rassy 340 is een goede zeiler. Ondanks het dubbel roer en de stuurwielen reageert de boot snel. Met een helmstok zouden we hetzelfde verwachten. De grip onder helling is uitstekend en de boot voelt goed in balans. De boot is licht loefgierig. Ondanks het brede achterschip laat het water de romp gemakkelijk los. De boot laat zich eenvoudig trimmen.
Wat kun je ermee?
De stoere 34-voeter leent zich uitstekend voor kustwater en langere tochten met zijn tweeën of eventueel met z’n vieren, naar bijvoorbeeld de Baltische Zee, Frankrijk of de Middellandse Zee.
Hoe is de prijs?
Met een standaardluxeprijs van 267.678 euro is de Hallberg-Rassy 340 niet goedkoop. De zeilklaarprijs van 231.951 euro is al een stuk gunstiger. Vergeleken met jachten in hetzelfde segment is dat nog steeds aan de hoge kant en de werf zet de boot derhalve in een nichemarkt. Toch is de boot zó goed in balans en dermate goed uitgedacht, dat de prijs ons niet verbaast.
EINDOORDEEL 44
Hoe zeilt het?
Net als de kleinere 340 is de Hallberg-Rassy 44 een goede zeiler. Ook hier hebben de Frers en Magnus Rassy een perfect uitgekiende boot neergezet: voorspelbaar, koersvast, comfortabel en uitermate goed te bedienen.
Wat kun je ermee?
Langer verblijf op de comfortabele 44-voeter is geen enkel probleem. Met een grotere bemanning of gewoon met zijn tweeën – het is om het even. Hoewel de hoeveelheid buitenruimte niet gericht is op de tropen, zal de 44 zich ook uitstekend thuis voelen op de Atlantische Oceaan.
Hoe is de prijs?
Voor het comfort en de kwaliteit van de Hallberg-Rassy 44 betaal je een standaardluxeprijs van 613.068 euro. Daarmee valt de boot binnen de markt van soortgelijke jachten eveneens aan de bovenzijde van het spectrum. Kwaliteit heeft zijn prijs.
De complete vaartest lezen? Klik hier
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Vaartest Hallberg Rassy 340 en 44 | Nummer | Jaargang | |
3 | 2018 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Hallberg Rassy | 340 en 44 | Testomstandigheden | |
Grevelingen vanuit Bruinisse, 18 knopen/5 Beaufort, golven ≤ 0,50 m | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Frers Naval Architecture & Engineering | Hallberg Rassy | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Nova Yachting, Bruinisse | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
resp 10,95 en 14,45 | resp 10,10 en 12,88 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
onbekend | resp. 3,47 en 4,20 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
onbekend | resp. 1,90 en 2,10 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | resp. 5,98 en 13,30 | resp. 2300 en 5300 | resp. 16,42 en 21,60 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
resp. 33,9 en 58,6 | onbekend | I | J | P | E |
onbekend | onbekend | onbekend | onbekend | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo Penta | resp. D1-30 en D2-75F | resp. 29 en 55 | onbekend | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
resp. 188 en 365 | resp. 277 en 650 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
onbekend | resp. 2 en 2/3 | resp. 4 en 4/6 | resp. 6 en 6/8 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
resp. 231.951 en 594.619 | onbekend | resp. 267.678 en 613.068 | onbekend | Specificatietoelichting |
onbekend |