Conclusie
De grootte van de tanks en de vele bergruimte, het comfort onder zeil en voor anker typeren de Sunbeam 42.1 als een degelijke en zeewaardige vertrekkersboot, die zeker kan concurreren met diverse Scandinavische jachten. Het polyester en het houtwerk zijn, voor zover we dat hebben kunnen zien, mooi afgewerkt. Sommige paneeltjes hebben op deze boot een afwijkende nerfstructuur en kleur, maar dat kan zijn veroorzaakt door de haast waarmee dit eerste exemplaar van de productielijn is afgewerkt.
Het drainagesysteem onder het salondek is met doorboorde wrangen, diepe bilgeput en pompen zoals dat hoort te zijn. De zware gewichten van tanks en accu’s zijn voorbeeldig rond het zwaartepunt van de boot gegroepeerd. De elektrische installatie en het loodgieterwerk zijn uitstekend uitgevoerd. Het interieur is niet vernieuwend, maar wel luxueus en comfortabel. De eigenaarshut en de bijpassende natte cel zijn van een luxe en comfort die zelfs aan de wal maar zelden zal worden aangetroffen.
Wie zoekt naar een boot voor langdurig verblijf aan boord en voor flinke reizen, doet er goed aan toch even bij de importeur in Harderwijk langs te gaan. De Sunbeam 42.1 verdient die aandacht.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Vertrekkers opgelet! | Nummer | Jaargang | |
06 | 2010 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Sunbeam 42.1 | onbekend | Testomstandigheden | |
Oostzee, Wind 3/4 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Manfred Schochel | Sunbeam yachts | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Polyarc Yachting BV | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
12.60 | 11.45 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Polyester | 3.98 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
Vinkiel | 2.10 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 10.5 | 3760 | 20.05 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
94 | onbekend | I | J | P | E |
17.82 | 4.47 | 16.50 | 5.55 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo Penta | onbekend | 56 | onbekend | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
407 | 470 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
2 | 2 | 4 | 6 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
343910 | Vaarklaar | 370500 | +8% | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult in de praktijk dus minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. Zoals uit de standaardluxeprijs blijkt, wordt de Sunbeam 42.1 vrij compleet geleverd. De ‘prijs vanaf’ is inclusief rolgenua, rolgrootzeil, dubbelschoots grootschootsysteem, sterke giekneerhouder, windex in de mast, 25 kg anker, 70 meter 8 millimeter ankerketting, elektrische ankerlier, boothaak, boordaccu van 200 Ah, echolood, snelheid en logmeter, windset ST60, walstroomaansluiting, kabel 230 voltstekkerdozen, 40A acculader, watergekoelde koelkast en een 24 liter boiler. In de standaardluxeprijs zijn stelposten opgenomen voor de installatie van een extra boordaccu van 150 Ah (€ 450), klapschroef (€ 2.100), twee waterdichte speakers in de kuip (€ 150), radio/cd-speler (€ 333), zeewatervoetpomp (€ 350), een autopilot (€ 2.500), gps, antenne en plot- ter (€ 2.500), antifouling en primer (€ 2.300), proefvaart, mast optuigen en vaarklaarmaken (€4.000), transport naar Nederland (€ 5.500), heteluchtverwarming (€ 3.000), spinnakerdekuitrusting en boom (€ 2.000) en een buiskap (€ 1.500). Gezien de schaarste aan teak en de omstandigheden waaronder wilde teak gewonnen wordt, vermelden we geen teakrpoducten bij de standaardvoorzieningen, noch bij de extra’s. v |