Conclusie
De Salona 38 is een goed zeilend kajuitjacht, dat een fractie meer toergericht is dan de toerwedstrijdjachten die we het afgelopen jaar testten. Dat heeft niet van doen met de snelheden die de boot bereikt. Integendeel, de boot presteert op hoge koersen zeer goed en zal naar verwachting op de lagere koersen, met toevoeging van een asymmetrische spinnaker, ook met mooie resultaten thuiskomen. Het toerkarakter zit hem in het gemak waarmee de boot is te hanteren. De boot is bijzonder stijf en goed geconstrueerd. De afwerking benedendeks is niet overdreven luxe, maar van hoge kwaliteit. De mogelijkheden tot houvast zijn goed. We hadden graag extra mogelijkheden voor permanente ventilatie gezien, maar zijn met uitzondering van een paar afwerkdetails zeer te spreken over de boot. Wij vinden de Salona 38 een mooi en evenwichtig ontwerp; een relatief betaalbare, maar bovendien snelle en comfortabele boot
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Veelzijdig, stijlvol en snel | Nummer | Jaargang | |
6 | 2012 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Salona | 38 | Testomstandigheden | |
Haringvliet 4Bft | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
J&J Design | Salona Yachts | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Bach Yachting | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
11,50 | 10,15 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Polyester | 3,62 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
Vinkiel | 1,98 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
1,98 | 6,30 | 2.270 | 17,60 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
88,40 | onbekend | I | J | P | E |
15,05 | 3,80 | 14,40 | 5,50 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Yanmar | YM 30 CE SD20 | 30 | onbekend | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
100 | 180 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
1 | 2 | 4 | 6 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
1,90 | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
154.105 | onbekend | 202.590 | +31% | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend die wij (nagenoeg) onmisbaar achten of waarvan wij zeer waarschijnlijk achten dat u deze zult aanschaffen. In de standaardluxeprijs zijn berekend: tewaterlating en transport, Webasto kachel, LED-licht binnen, antifouling, drieblads klapschroef, buiskap, elektrische ankerlier, ankerbeslag- en gerij, mastrail en -karren, gennakeruitrusting, gennaker, dacron grootzeil en 140% genua, lazy bag en lazy jacks, walstroominstallatie, laadsysteem en boiler, afmeerpakket met 6 stootwillen, teak kuiptafel, teak voetsteun, middenbolders, Nexus elektronicapakket met windset, dieptemeter, log, gps, vhf en stuurautomaat met afstandsbediening, radio en kuipspeakers. |