Conclusie
De RM 1350 test is gepubliceerd in een artikel waarin zowel de RM 1060 als de RM 1350 beschreven worden. Hier volgt de conclusie van de test van beide schepen.
Het concept van RM is door de jaren heen hetzelfde gebleven: sterke, lichte en moderne boten die gemakkelijk te bedienen zijn, met goede zeilprestaties en geschikt voor lange reizen. We waren al onder de indruk van het doordachte concept van de RM 1050, maar de RM 1350 en met name de RM 1060 laten zien dat er toch nog het een en ander te verbeteren viel. Een beter drainage-systeem en een goede kast om zeilkleding te drogen zijn ons inziens aandachtspunten voor de volgende generaties RM’s.
De zeileigenschappen zijn opvallend goed voor dergelijke brede jachten. Met sturen hadden we, ook bij harde wind en onder helling, geen problemen en bij licht weer liep de 1060 uitstekend. Er is veel aan gedaan de bediening eenvoudig te houden. De inrichting van de kuip is voortreffelijk. Opvallend is het semi-kottertuig: waait het te hard voor vol tuig, dan draait u de genua weg en zet in een handomdraai de ‘trinquette’.
RM’s zijn zeker niet goedkoop. De ‘vanaf-prijzen’ vallen nog wel mee, maar er moet nog wel wat bij om de boot compleet uit te rusten. Voor die prijs hebt u dan wel een opvallende, goed geconstrueerde en goed zeilende boot.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Dubbeltest | Nummer | Jaargang | |
02 | 2011 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
RM 1350 | onbekend | Testomstandigheden | |
Golf van Biskaje, Wind 1/3 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Marc Lombard | RM Yachts | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Holland Marine Hardware | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
13.60 | 12.85 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
onbekend | 4.50 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
Kimkiel | 1.95 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
2.45 | 9.4 | onbekend | onbekend | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
111.9 | onbekend | I | J | P | E |
19.9 | 5.73 | 16.87 | 5.69 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo Penta | onbekend | 75 | onbekend | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
300 | 600 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
1 | 3 | 6 | 8 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
293521 | 375500 | +28% | onbekend | Specificatietoelichting |
We hebben de volgende extra’s berekend: kevlar versterkingen van de romp, rolreefinrichting voor de stagfok, boegspriet, grootzeil, genua en een stagzeil, asymmetrische spinnaker met bijbehorend beslag, handpomp voor zowel zoetals zoutwater in de kombuis, vuilwatertank, klapschroef, extra accu, walstroomaansluiting en lader, alle binnenverlichting met led-spots, led ankerlicht/driekleurenlicht, Lazy Bag voor het grootzeil, buiskap, kuiptafel, windex, raytheon stuurautomaat, st60 tridata, een 6’’ furuno radar, marifoon plus antenne, gps-ontvanger, autoradio, een safety pack inclusief reddingsvlot, afmeerlijnen, stootwillen, anker en ankerlijn, life lines, twee lagen antifouling, optuigen en trimmen en een stelpost voor transport naar nederland. Gezien de schaarste aan teak en de omstandigheden waaronder wilde teak gewonnen wordt, vermelden we geen teakrpoducten bij de sta daardvoorzieningen, noch bij de extra’s. |