Conclusie
De M 41 is een uitstekend jacht dat met zorg is geconstrueerd en prachtig is afgewerkt. Het kost het nodige, maar dan heb je ook wat. Malö profileert zich als producent van luxe langeafstandcruisers. De comfortabele lijnen, degelijke constructie, de gebruikte materialen, de zorg voor detail, de juiste plaatsing van zware gewichten, de doordachte constructie van de kuip en de buiskap, de kwaliteit van de intimmering en technische installatie, maken die pretentie volledig waar.
Het schip zal met zijn klassiek vallende steven, behoudende lijnen, overbemeten constructie en vrij grote voordriehoek met name een wat behoudend publiek aanspreken. Daar is weinig op tegen, zij het dat soms modernere inzichten ook een groter comfort of duurzaamheid bevorderen. Ik denk dan met name aan een radicalere aanpak van de tuigage wat de hanteerbaarheid zou bevorderen en de motor die ons inziens wel wat lichter had gekund. Maar dat zijn details.
De zeileigenschappen lijken goed, maar kwamen bij deze proefvaart niet helemaal uit de verf, met name de aandewindse eigenschappen. Ten dele kwam dat door het lichte weer dat we troffen, maar ook door het niet ideale mastrolgrootzeil. En door het vermelde feit dat deze boot over bakboord aan de wind veel sneller liep dan over stuurboord. Dat is niet structureel maar het gevolg van een verkeerd gestelde mast. Hoe dan ook, welke langeafstandszeiler kiest zijn doelen bovenwinds?
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Zeilen met de Malö 41 | Nummer | Jaargang | |
10 | 2003 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Malö 41 | onbekend | Testomstandigheden | |
IJsselmeer, Wind NW2/4 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Leif Angermark | Malö Yachts | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Malö Yachts Holland, Jan Balkema Jachtbouw | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
12.82 | 10.80 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Polyester | 3.97 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
Vinkiel | 1.97 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 11 | 4200 | 18.15 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
99 | Grootzeil, rolgenua | I | J | P | E |
onbekend | onbekend | onbekend | onbekend | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Yanmar | 4JH3T(B)E | 75 | onbekend | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
375 | 550 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
1 | 2 | 4 | onbekend | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
412571 | onbekend | 450000 | onbekend | Specificatietoelichting |
De Standaard-luxeprijs dient voor prijsvergelijking. In deze prijs zijn alle extra’s berekend die sommige importeurs in hun standaardpakket aanbieden. Doorgaans zult u dus goedkoper uit zijn dan in de standaard-luxeprijs berekend. Deze berekening omvat een buitenboordmotorsteun, antifouling, een halfwinder, acculader/walaansluiting, transport naar Nederland, autopilot, gps, marifoon, driekleuren toplicht, drieblads klapschroef, eenlijns-reefsysteem, radarreflector, bun + 2 gasflessen, verwarming, fauteuils in kajuit. |