Conclusie
J’s hebben niet de naam koopjes te zijn en dat is de J/133 ook niet. Zelfs als we rekening houden met de standaard koolstof mast, de daarbij horende massieve verstaging, de overvloed aan ruimbemeten lieren (twee hijslieren op het dek, twee reef/trimlieren op het kajuitdak, twee genualieren op de kuiprand en twee grootschootlieren) en uitstekend beslag, blijft het veel geld.
Vergelijken we de J/133 echter met andere snelle toerschepen van deze lengte, dan is de J/133 niet opvallend duur. De – ook schitterend afgewerkte – Sabre 426 is ongeveer gelijk in prijs en de X-43 een halve ton goedkoper. Dan valt er een gat. De Salona 45 is dik een ton goedkoper dan de J/133 en de Bénéteau First 44.7 duikt daar nog eens een kwart ton onder. Kort om, de J/133 is prijzig, maar je krijgt er wel wat voor.
J heeft nooit rekening gehouden met gunstige ratings voor de Nederlandse wedstrijdbanen en dat is met de J/133 ook niet het geval. Het is wel de verwachting dat de J/133, evenals dat met de kleinere zus J/109 het geval was, goed zal presteren onder IRC. Feit blijft dat we deze boot moeten beoordelen op snelheid, bedieningsgemak en comfort bij lange oversteken. In dat genre is de J/133 volgens ons in deze lengte onbetwist de leider.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Een boot zoals die hoort te zijn | Nummer | Jaargang | |
06 | 2006 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
J/133 | onbekend | Testomstandigheden | |
Oosterschelde, Wind 4/5 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Rod Johnstone | J-Europe | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
J/Benelux | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
onbekend | 11.52 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
onbekend | 3.90 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
onbekend | 2.29 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 8.272 | 3289 | onbekend | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
onbekend | Geen | I | J | P | E |
18.41 | 5.26 | 16.46 | 5.67 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo Penta | onbekend | 40 | Saildrive | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
170 | 2*175 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
1 | 2 / 3 | 6 / 8 | onbekend | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
1.93 | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
371994 | Vaarklaar, zonder zeilen | 428500 | onbekend | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult dus in de praktijk minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. In deze standaardluxeprijs zijn de volgende voorzieningen extra berekend: doorgelat grootzeil en HA-fok, buiskap, lazyjacks, Raymarine ST290 voor wind, snelheid en diepte, Raymarine Smartpilot, marifoon en marifoonantenne, kuipaansluiting voor marifoon, stereo FM/CD-speler, elektrische ankerlier, anker met ketting, verwarming, driekleurentoplicht, genua rolreefinrichting, transport naar Nederland, vaarklaar maken, onderwaterschip behandeling, antifouling, en vuilwatertank. |