Conclusie
De Hanse 400 is een mooie boot voor betrekkelijk weinig geld. Het concept spreekt ons aan. De boot is behoorlijk overtuigd, maar kan eenvoudig gereefd worden. De lichtweereigenschappen zijn aandewind uitstekend. Op ruimere koersen is een gennaker onder vele condities wenselijk. Zo’n standaard gennaker van 120 m2 is alleen geschikt voor heel licht weer, van een kleiner exemplaar zou u meer plezier kunnen hebben. Gezien de forse breedte van het achterschip zal het, als het wat harder waait, wenselijk blijken op tijd te reven en de boot niet te veel te laten hellen.
Op de interieurindeling zijn zoveel variaties mogelijk, dat de boot bijna het predikaat ‘semi-one-off’ verdient. De werf pretendeert een boot te bouwen die met de aangeboden variaties zowel voor de wedstrijdzeiler als voor de wereldomzeiler geschikt is, met alles wat daar tussenin zit. Het valt ze niet kwalijk te nemen, maar het accent ligt dan toch op het eerste driekwart van de schaal tussen deze uitersten.
De wereldomzeiler zal wat aanpassing willen, waarin niet in de variaties voorzien is. Te denken valt aan de plaatsing van de tanks, het materiaal van de roerkoning en bescherming van het roer. Dat neemt niet weg dat de Hanse 400 met zijn efficiënte, fractioneel getuigde en grote tuigage, zijn keerfok, de innovatieve epoxyromp (optioneel), zijn lange waterlijn, mooie zeeg en lage opbouw een aanwinst is.
De prijs voor al deze kwaliteit is gunstig. Tussen jachten van vergelijkbare lengte zijn alleen absolute prijskrakers goedkoper: Harmony’s, Bavaria’s en Delphia’s. En het moge duidelijk zijn dat die toch minder te bieden hebben..
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Een regelrechte loefbijter | Nummer | Jaargang | |
05 | 2007 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Hanse 400 | Hanse 400 | Testomstandigheden | |
Hollands Diep, Wind ZW 2/4 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Judel / Vrolijk | Hanse Yachts | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Hetterschijt Medemblik, Hetterschijt Willemstad | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
11.99 | 10.80 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
onbekend | 4.04 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
onbekend | 1.98 / 1.65 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 8.3 | 2915 | 19.52 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
105.6 | 18.00 | I | J | P | E |
18.00 | 5.05 | 17.70 | 6.10 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Yanmar | onbekend | 40 | onbekend | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
140 | 300 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
1 / 2 | 2 / 3 | 5 | 8 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
139190 | Vaarklaar | 171000 | onbekend | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult dus in de praktijk minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. In deze standaardluxeprijs zijn de volgende voorzieningen standaard: oven, koelbox, boiler, dieptemeter, log, acculader, walstroom, standaard North Sails, kuipdouche, lederen bekleding stuurwiel, vuilwatertank. De extra’s boven de ‘prijs vanaf’ zijn de volgende: een Vaarklaarpakket met stootwillen, landvasten, vlag, gastank, onderhoudspakket voor de motor, anker, loodlijn, ankerbol, kegel, gasfl es, volle tanks, scheepsnaam en thuishaven op de spiegel, extra accupakket met twee extra accu’s van 110 Ah en een zwaardere acculader, radio/cd-speler, elektrische ankerlier, buiskap, verwarming, kaartplotter/gps, windset, stuurautomaat, marifoonantenne en marifoon, klapschroef, 3-kleurentoplicht, zelfslijpende antifouling, transport naar Nederland en vaarklaar maken. |