Conclusie
De Hanse 311 is een verrassend leuk ontwerp. De zeileigenschappen zijn goed en zullen met een mooier grootzeil beter worden. Toch staan we uiteindelijk met ambivalente gevoelens op de kade. De Hanse is scherp geprijsd, hoewel onzes inziens de voorzieningen bij de standaarduitvoering niet voldoende zijn.
Zowel bovendeks als onderdeks deugt de afwerking niet. Vaak zijn de beslagen aan de lichte kant. De montage van het roerlager is bedenkelijk. Zowel het staand als lopend want kent gebreken. De motorkast kiert en de koelbox is primitief geïsoleerd. De navigatietafel is voor zijn doel niet toereikend. Dit is jammer. Het ontwerp verdient beter.
NASCHRIFT
Nadat deze test was uitgevoerd en het concept-artikel aan de Duitse werf was voorgelegd deelde deze ons mee dat ons artikel is gebaseerd op een test van een zogenaamd pre-productiemodel en in het uiteindelijke model een aantal wijzigingen zijn aangebracht.
Onder meer is de kaartentafel aangepast, zijn de voorste schotwanden anders geplaatst en is een volledig nieuwe binnenschaalconstructie gebouwd. Boven is een volledig nieuw binnendak geplaatst, de hekstoei is gewijzigd en ook het gebruik van een spinnakerwinch is mogelijk gemaakt. De roerlagers zijn veranderd. Het roerblad was verkeerd voorgebalanceerd maar dit is nu ook hersteld, waarmee de problemen van de roerlagers zijn verholpen. De aanslag is aangebracht en de dekbeslagen hebben een breukbelasting van 1.500 kg.
De werf deelde mee dat de Hanse 311 in zijn uiteindelijke vorm eind mei op de Nederlandse markt is gekomen en het geteste schip niet representatief was. Wij achten deze argumentatie niet sterk. Een boot wordt - als het goed is - steeds doorontwikkeld. Dat maakt alle eerder verkochte exemplaren nog geen proefboten. Het schip dat wij testten, was verkocht op de Nederlandse markt aan een particulier.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Goed concept, maar aandacht en zorg ontbreken | Nummer | Jaargang | |
08 | 2001 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Hanse 311 | onbekend | Testomstandigheden | |
Markermeer Wind NO 5/6 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Judel / Vrolijk | Yachtzentrum Greifswald | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Blei & Hetterschijt / Skiphandel Stavoren | Bora's boatshop | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
9.45 | 8.07 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
onbekend | 3.20 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
onbekend | 1.40 / 1.75 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 3.86 | 1400 | onbekend | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
49.8 | Grootzeil, zelfkerende fok | I | J | P | E |
onbekend | onbekend | onbekend | onbekend | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo Penta | MD 2020 | 20 | Saildrive | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
50 | 100 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
onbekend | 2 | 4 | onbekend | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
67182 | onbekend | 82727 | onbekend | Specificatietoelichting |
onbekend |