Voor zeilers, door zeilers

Hanse 311

Conclusie

De Hanse 311 is een verrassend leuk ontwerp. De zeileigenschappen zijn goed en zullen met een mooier grootzeil beter worden. Toch staan we uiteindelijk met ambivalente gevoelens op de kade. De Hanse is scherp geprijsd, hoewel onzes inziens de voorzieningen bij de standaarduitvoering niet voldoende zijn.

Zowel bovendeks als onderdeks deugt de afwerking niet. Vaak zijn de beslagen aan de lichte kant. De montage van het roerlager is bedenkelijk. Zowel het staand als lopend want kent gebreken. De motorkast kiert en de koelbox is primitief geïsoleerd. De navigatietafel is voor zijn doel niet toereikend. Dit is jammer. Het ontwerp verdient beter.

NASCHRIFT

Nadat deze test was uitgevoerd en het concept-artikel aan de Duitse werf was voorgelegd deelde deze ons mee dat ons artikel is gebaseerd op een test van een zogenaamd pre-productiemodel en in het uiteindelijke model een aantal wijzigingen zijn aangebracht.

Onder meer is de kaartentafel aangepast, zijn de voorste schotwanden anders geplaatst en is een volledig nieuwe binnenschaalconstructie gebouwd. Boven is een volledig nieuw binnendak geplaatst, de hekstoei is gewijzigd en ook het gebruik van een spinnakerwinch is mogelijk gemaakt. De roerlagers zijn veranderd. Het roerblad was verkeerd voorgebalanceerd maar dit is nu ook hersteld, waarmee de problemen van de roerlagers zijn verholpen. De aanslag is aangebracht en de dekbeslagen hebben een breukbelasting van 1.500 kg.

De werf deelde mee dat de Hanse 311 in zijn uiteindelijke vorm eind mei op de Nederlandse markt is gekomen en het geteste schip niet representatief was. Wij achten deze argumentatie niet sterk. Een boot wordt - als het goed is - steeds doorontwikkeld. Dat maakt alle eerder verkochte exemplaren nog geen proefboten. Het schip dat wij testten, was verkocht op de Nederlandse markt aan een particulier.

Specificaties

Titel
Goed concept, maar aandacht en zorg ontbreken
Nummer Jaargang
08 2001
Merklogo
Merk Type
Hanse 311 onbekend
Testomstandigheden
Markermeer Wind NO 5/6
Fotograaf-foto
Tekening
Ontwerp Bouw
Judel / Vrolijk Yachtzentrum Greifswald
Leverancier Nederland Leverancier Belgie
Blei & Hetterschijt / Skiphandel Stavoren Bora's boatshop
Lengte romp Lengte waterlijn (Lwl)
9.45 8.07
Rompmateriaal Breedte romp (Bmax)
onbekend 3.20
Kielsoort Diepgang Standaardkiel
onbekend 1.40 / 1.75
Diepgang Waterverplaatsing Ballast (Kielgewicht) Masthoogte boven waterlijn
onbekend 3.86 1400 onbekend
Aandewinds zeiloppervlak Bijgeleverde zeilen
49.8 Grootzeil, zelfkerende fok
I J P E
onbekend onbekend onbekend onbekend
Motormerk Motortype Motorvermogen Motortoevoeging
Volvo Penta MD 2020 20 Saildrive
Inhoud brandstoftank Inhoud watertank Inhoud vuilwatertank
50 100 onbekend
Douche Hutten Slaapplaatsen Slaapplaatsen maximaal
onbekend 2 4 onbekend
Stahoogte bij luik Stahoogte bij hoofdschot
onbekend onbekend
Prijs vanaf Prijs-vanaf-toevoeging Standaardluxeprijs Standaardluxeprijs-toevoeging
67182 onbekend 82727 onbekend
Specificatietoelichting
onbekend