Conclusie
De Elan 40 test is gepubliceerd in een artikel waarin zowel de Elan 40 als de Arcona 400 als de Grand Soleil 40 beschreven worden. Hier volgt de conclusie van de test van alle drie de schepen.
Het trekken van conclusies in een vergelijking is altijd linke soep. Alle drie de boten hebben sterke en zwakke punten. De Arcona en de Grand Soleil missen in de standaarduitvoering afdoende ankervoorzieningen. Voor alle boten geldt dat men beter moet nadenken over een bilge waar het water zich onderdeks kan verzamelen. Een absolute noodzaak voor een boot die de oceaanwaardige status van de CE-categorie A boven de directe ISO-eisen wil waarmaken.
De drie boten zeilen uitstekend en zullen hoog kunnen scoren in het wedstrijdcircuit. We hebben niet de indruk dat ze voor elkaar onder hoeven te doen, maar dat moet op de wedstrijdbanen blijken. De Arcona 400 is een aantrekkelijke boot door de strakke belijning en het uitgekiende ontwerp van het dek en de kuip. Het bedieningsgemak en de trimmogelijkheden zijn op deze boot beter dan op de andere in deze vergelijking. Van binnen had de boot wel wat sportiever mogen zijn. De kwaliteit is zoals we van Scandinavische boten gewend zijn, maar daar hangt ook wel een prijskaartje aan.
De Grand Soleil 40 is ongetwijfeld een goed geconstrueerde en snelle boot. De Grand Soleil 40 heeft zich de laatste jaren uitgebreid op het wedstrijdcircuit bewezen. In de standaard uitvoering wordt de boot echter uitzonderlijk kaal aangeboden. Als we de extraís in een vergelijking tussen de boten gelijktrekken, dan blijkt uit de door ons berekende standaard-luxeprijs dat de Arcona en de Grand Soleil elkaar nauwelijks ontlopen. Het flamboyante image dat de Grand Soleil in het verleden heeft opgebouwd, heeft in deze boot nog niet tot een evenwicht geleid. Naar onze mening hinkt de boot te veel op twee gedachten, luxe tegen eenvoud en comfort versus snelheid. Met de Elan 40 bevestigt de werf het hoge kwaliteitsniveau van de productie. De boot wordt in de standaarduitvoering heel compleet geleverd. Het prijsverschil met de twee andere boten is bijna een kwart. Als we zouden moeten kiezen en over een onbeperkt budget konden beschikken, dan zou onze persoonlijke keuze op de Arcona vallen. Die boot ziet er het minst fabrieksmatig uit. Bij een iets minder ruim budget lijkt ons de Elan een goede keuze. De boot doet zeker niet goedkoop aan, maar mist in de vergelijking een beetje de handmatige afwerking van de andere twee boten. Met de nadruk op 'een beetje', want hoewel de afwerking duidelijk fabrieksmatig is, heeft de werf daar een hoge standaard in bereikt. De Grand Soleil bevindt zich ergens daar tussen in, maar, rekening houdend met de kale staat waarin hij standaard wordt geleverd, is de boot aan de dure kant.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Elan 40 | Nummer | Jaargang | |
03 | 2002 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Elan 40 | onbekend | Testomstandigheden | |
IJsselmeer, Wind kalm | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Rob Humphreys | Elan Marine | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Nautisch Kwartier | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
11.99 | 10.40 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Polyester | 3.83 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
Vinkiel | 1.70 / 2.05 / 2.40 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 7.2 | 2555 | onbekend | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
90.2 | Grootzeil, fok | I | J | P | E |
onbekend | onbekend | onbekend | onbekend | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Yanmar | 3JH3-e | 40 | onbekend | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
150 | 260 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
1 | 3 | 6 | onbekend | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
153500 | onbekend | 166369 | onbekend | Specificatietoelichting |
De Standaard-luxeprijs dient voor prijsvergelijking. In deze prijs zijn alle extra’s berekend die sommige importeurs in hun standaardpakket aanbieden. Doorgaans zult u dus goedkoper uit zijn dan in de standaard-luxeprijs berekend. In deze test zijn alle schepen uitgerust met een driekleurentoplicht, dieptemeter, log, heteluchtverwarming, spinnakeruitrusting met extra lieren, vaste giekneer- houder, grootzeilhuik, fokrolreefinrichting, fok en grootzeil, motor boven de 35 pk met klapschroef, zeewaterpomp, ankerbeslag op boeg, elektrische ankerlier, geleverd in Nederland, getuigd. |