Conclusie
De Elan 310 is een sportieve boot die de echte zeil- en snelheidsliefhebbers onder de toervaarders zeker zal aanspreken. De boot ziet er uitermate flitsend uit en wat meer is: hij zeilt lekker. De dekinrichting klopt, de blokken en lieren staan op de goede plaats en de man aan het roer kan zelf de grootschoot op de lange grootschootoverloop bedienen.
Ergonomisch zit de kuip goed in elkaar, op de paar kleine opmerkingen die we hiervoor plaatsten na. Onderdeks ziet het er keurig uit. Afhankelijk van het accent dat u wilt leggen en het daarbij behorende, aanvullende optiepakket biedt de boot voldoende comfort. De kielophanging en de roerconstructie lijken degelijk, de ventilatie is goed verzorgd.
Kortom, Elan Marine heeft met de Elan 310 een nieuwe standaard voor de productie geleverd die zich ongetwijfeld gaat voortzetten in de toekomstige modellen van de nieuwe lijn.
De basisprijs van 83 mille lijkt een kaskraker, maar dit betreft een boot waar nog veel aan ontbreekt. Allereerst moet u het cruise- of racepakket erbij rekenen. Maar ook daarna moeten, afhankelijk van uw eigen wensen, nog heel wat extra’s worden aangeschaft.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Zeilen met de Elan 310 | Nummer | Jaargang | |
03 | 2011 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Elan 310 | onbekend | Testomstandigheden | |
Noordzee, Wind 5 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Humphreys Yacht Design | Elan Marine | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
WNE Yachting | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
9.25 | 8.71 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
onbekend | 3.22 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
onbekend | 1.90 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
2.15 | 3.75 | 1040 | onbekend | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
53.62 | onbekend | I | J | P | E |
12.25 | 3.58 | 12.05 | 4.13 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo Penta | D1-20 | 18 | onbekend | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
45 | 140 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
1 | onbekend | 6 | onbekend | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
83288 | Zonder zeilen | 130000 | 56% | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult dus in de praktijk minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. Voor een sportieve toerboot hebben we de volgende extra’s berekend: het elanpakket, het cruisepakket en het navigatiepakket 2 (snelheid, wind, diepte, 2x display, autopilot). Daarnaast: deklicht, dacron grootzeil en rolgenua, lazy bag en jacks, drieblads klapschroef, heteluchtverwarming, elektrische ankerlier, middenbolders, driekleurenlicht, 2x extra raamopeningen in voor- en achterkajuit, opklapbare verlenging van het keukenblad, extra boordaccu, gps, antenne en display, marifoon, fm/am/cD/mP3 met luidsprekers in kuip en salon, anker, ankerlijn met kettingvoorloop, primer en antifouling, mastzetten, vaarklaarmaken en proefvaart, naam en thuishaven op de spiegel, radarreflector, buiskap, grijpbeugel aan buiskap, zeilhuik en een stelpost van 2000 euro voor transport. |