Dragonfly 28 Sport

10:46

Conclusie

De boot oogt sierlijk, de constructie met waterstagen om de druk op te vangen doordacht en het Swing Wing-klapsysteem voor de drijvers beproefd. Dragonfly, een goed gekozen naam. De boot scheert over de golven als een waterjuffer en voegt zo, sierlijk als het insect dat doet, zijn vleugels samen.

Zeilen met de Dragonfly 28 is een sensatie.Niemand van het testteam acht zich specialist op het gebied van meerrompers, maar als wij bij twintig knopen wind op een halfwindse koers achttien knopen kunnen varen, zal een ervaren piloot dat ongetwijfeld kunnen verbeteren.

Bovendeks is de boot een plaatje, doordacht tot op elk detail en handzaam ingericht. Alleen mochten van ons de schootlieren in de kuip en de hijslieren op het kajuitdak wel een maatje groter zijn. Onderdeks is het interieur op zich wel doordacht en goed afgewerkt, maar het riekt voor zo’n sportieve boot volgens ons te veel naar de Scandinavische stijl. Onzes inziens doet de dualiteit tussen sportiviteit en bezadigde degelijkheid afbreuk aan het concept.

Tot slot de prijs. We begrepen dat het de bedoeling was met de Dragonfly 28 een betaalbare Dragonfly op het water te brengen. Hoe prachtig we de boot ook vinden, dat laatste is niet gelukt. Voor een boot van 28 voet, zonder inbouwmotor, douche en navigatiehoek, is de boot gewoon heel prijzig. Maar zocht ik een boot voor de sensatie van twintig knopen en had ik het geld, dan…

Specificaties

Titel
Bliksemsnelle waterjuffer
NummerJaargang
012010
Merklogo
MerkType
Dragonfly 28 Sportonbekend
Testomstandigheden
Markermeer, Wind 5
Fotograaf-foto
Tekening
OntwerpBouw
Jens Quorning & Steen OlsenQuorning boats of Denmark
Leverancier NederlandLeverancier Belgie
Dragonfly Hollandonbekend
Lengte rompLengte waterlijn (Lwl)
8.75 / 9.998.60
RompmateriaalBreedte romp (Bmax)
Polyester6.50 / 2.54
KielsoortDiepgang Standaardkiel
Overige0.40 / 1.70
DiepgangWaterverplaatsingBallast (Kielgewicht)Masthoogte boven waterlijn
onbekend1.7onbekend13.75
Aandewinds zeiloppervlakBijgeleverde zeilen
54onbekend
IJPE
12.773.1812.774.15
MotormerkMotortypeMotorvermogenMotortoevoeging
Buitenboordmotor mogelijkonbekend8-10onbekend
Inhoud brandstoftankInhoud watertankInhoud vuilwatertank
onbekend9060
DoucheHuttenSlaapplaatsenSlaapplaatsen maximaal
onbekendonbekend5onbekend
Stahoogte bij luikStahoogte bij hoofdschot
onbekendonbekend
Prijs vanafPrijs-vanaf-toevoegingStandaardluxeprijsStandaardluxeprijs-toevoeging
126021Toerversie, vaarklaar187500Sportversie, (+31%)
Specificatietoelichting

Opties Sport-uitvoering: 1,50 meter hogere mast, doorvaarthoogte 15,25 m, grootzeil 42 m², rolfok 21 m², boegsprietlengte 1,90 m, koolstof mast.

De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult in de praktijk dus minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft.

De volgende extra’s zijn berekend voor de toerversie: asymmetrische spinnaker (70 m²), demontabele boegspriet (1,60 m), huik voor het grootzeil, snuffer voor de asymmetrische spi, epoxyprimer en antifouling, vuilwatertank, elektrisch drinkwatersysteem, tweepits kooktoestel, koudwaterdouche op zwemplatform, 45 lieter koelkast, helmstokverlenger, upgrading lieren naar ST28, windex, walstroom + lader, extra accu, radio/cd-speler, VHF, driekleurentoplicht en ankerlicht, log-, snelheids- en dieptemeter, windmeter, stuurautomaat, navigatie en gps, an- ker, ankerlijn met voorloop, Honda buitenboordmotor (10 pk), trailer met reservewiel, mast- steun voor transport, transportklaarmaken, vaarklaarmaken.

Voor de sportversie komt daarbij: een grotere asymmetrische spi (80 m²), een carbon mast, een Code-0 (42 m²), barberhaulsysteem voor genuaschoot, groter grootzeil (42 m²), grotere ge- nua (21 m²), een grotere asymmetrische spinnaker (80 m²), boegspriet van 1,90 meter, Ronstan karren voor de latten in het grootzeil. noeuvre hoort tot de genetisch bepaalde kwalen van dit boottype. Door het roer en het midzwaard op te trekken, kan de Dragonfly uitstekend droogvallen. Zwaard en roeren komen bij de stranding vanzelf om- hoog. onderdeks Een ander nadeel van een trimaran is de beperkte ruimte van de hoofdromp. Dat wordt bij deze 28-voeter meter. Het gevolg is dat er voor het interieur niet meer ruimte is dan in een pijpenla. Een extra probleem voor het interieur is de plaats van de stevige hoofd- schotten die steun geven aan de be- ams. Daar komt nog eens het obstakel van de zwaardkast bij. Zo’n ruimte is ongetwijfeld een uitdaging voor een talentvolle binnenhuisarchitect met nautische interesse.

Last modified: 23 maart 2011
Sluiten