Conclusie
De Dehler 34 lijkt ons een boot waar de werf trots op mag zijn. Het ontwerp deugt, de boot lijkt degelijk geconstrueerd en zeilt uitstekend. De Dehler 34 ligt lekker op het roer en treint moeiteloos door de deining.
Het belangrijkste is dat uit alles blijkt dat de werf nadenkt over het product. De plaatsing van de brandstoffilters, de wijze waarop de motor geïnstalleerd is, de kwaliteit van de elektrische installatie en de plaatsing van de zware gewichten geven blijk van zorgvuldigheid en aandacht.
Veelal blijkt de kloof tussen toerkwaliteiten en wedstrijdeisen bij toerwedstrijdboten moeilijk te overbruggen, maar met deze Dehler 34 lijkt het onmogelijke waargemaakt. De boot is een snelle cruiser die eenvoudig te hanteren is. Gezien de snelheden die we haalden op diverse koersen zou het ons niet verbazen als dit jacht rond de boeien succesvol zal blijken.
Dehler behoort niet tot de prijskrakers, maar stelt daar kwaliteit tegenover. De prijs van een volledig uitgeruste Dehler 34 is ontegenzeglijk hoger dan vergelijkbare sportieve zeilers als de Dufour 34, Salona 34 en Elan 340. De Dehler kost echter zo’n tien procent minder dan de X-34. Zonder iets af te willen doen aan die jachten lijkt ons deze Dehler 34 voor die prijs een goede keuze.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Serieus uitgedacht | Nummer | Jaargang | |
12 | 2007 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Dehler 34 | onbekend | Testomstandigheden | |
IJsselmeer, Wind ZW 5 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Simonis/Voogd | Dehler Duitsland | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Dehler Benelux BV | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
10.51 | 9.35 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
onbekend | 3.49 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
onbekend | 1.95 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 5.11 | 1850 | 17.62 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
72.2 | North Sails (horizontaal gesneden grootzeil, 107% rolfok) | I | J | P | E |
15.00 | 4.10 | 14.55 | 4.70 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo Penta | Comptact Diesel D1-20/130S | 18 | Saildrive, tweeblads klapschroef | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
83 | 130 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
1 | 2 | onbekend | 7 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
139900 | Vaarklaar | 169000 | onbekend | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur onder de standaardprijs van zijn product laat vallen. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult in de praktijk dus minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. Opvallende voorzieningen die bij de Dehler 34 onder de standaarduitrusting vallen, zijn onder meer: led- navigatieverlichting, inclusief toplicht en driekleurenlicht (Lopolight), doradeventilator op salonluik, zes inklapbare kikkers, Furlex rolreefinrichting voor de fok, Dyform verstaging, grootzeil en fok van North Sails, koelbox, log, snelheids-, wind- en dieptemeter, halogeen en led binnenverlichting, ‘Flex-O-Fold’ tweeblads klapschroef. Bij de standaardluxeprijs zijn de volgende extra voorzieningen meegerekend*: transport naar Monnickendam, zeilklaarmaken, twee brandblussers, vlag, gasfl es, volle tanks, epoxylaag primer, twee lagen antifouling, buiskap, kuipdouche met warm en koud water, kaartplotter, starre giekneerhouder, ‘main drop’-systeem, beschermhoes voor de rolgenua, elektrische ankerlier, boiler en warmwatrersysteem, walstroom, acculader, radio/cd-speler, marifoon inclusief antenne, verwarming, extra boordaccu, stuurautomaat en een gennakeruitrusting. *Gezien de schaarste aan teak en de omstandigheden waaronder wild teak gewonnen wordt, vermelden we noch bij de standaardvoorzieningen, noch bij de extra’s teakproducten. |