Conclusie
Laten we wel wezen: na grofweg een kwart eeuw is de terugkeer van de Comet een succes. Dit is een elegant ontworpen, fraai afgewerkte, uitstekend zeilende boot, waarvan we nog veel zullen horen. De Comet 38 Sport verdient het in één adem genoemd te worden met de sportieve boten in het wat chiquere circuit: de Maxi’s, de X-en, de Grand Soleils, de Finngulfs en de J’s.
We constateerden een aantal zwakheden op het technische vlak. De meeste kunnen we echter afschrijven op slordigheden die aan de eerste boten van een serie kleven. Het enige gebrek dat niet meer te verbeteren is zonder de mal aan te passen, betreft het ontbreken van de bilgeput. De wrangen kunnen echter wel worden doorboord en van buisjes worden voorzien, waardoor water op het vlak naar het diepste punt kan stromen en daar, zij het gebrekkig, worden weggepompt. Goede geforceerde ventilatie zal dan veel ellende kunnen voorkomen. De ventilatie aan boord moet dan wel permanent en geforceerd worden, bijvoorbeeld door ventilatoren op de luiken die op zonne-energie werken. Het grootste luik in de salon is daarvan reeds voorzien.
De boot wordt niet erg compleet geleverd, dus er komen nog heel wat kosten bij de ‘prijs vanaf’. Maar als we de vele extra’s meeberekenen, is de Comet 38 S tussen de bovengenoemde concurrenten in de wat chiquere sportboten aangenaam geprijsd.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
De terugkeer van comar | Nummer | Jaargang | |
onbekend | 2009 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Comet 38 Sport | onbekend | Testomstandigheden | |
IJsselmeer, Wind NW 3/4 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Andrea Vallicelli & Allessandro Nazareth | Comar Yachts | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Comar Benelux | Comar Benelux | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
11.40 | 10.08 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
onbekend | 3.72 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
onbekend | 2.25 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 6.5 | onbekend | onbekend | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
80.6 | N.V.T. | I | J | P | E |
14.85 | 4.14 | 14.40 | 5.30 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Lombardini | onbekend | 40 | Saildrive | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
130 | 300 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
1 | 2 / 3 | 6 / 8 | onbekend | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
184331 | Vaarklaar | 228500 | onbekend | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult dus in de praktijk minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. Bij deze standaardluxeprijs zijn de volgende extraposten begroot: buiskap, zeilhuik grootzeil, GPS/plotter (Simrad), marifoon en antenne, verwarming, anker, ketting, landvasten, fenders, elektrische ankerlier, log, diepte-, snelheid- en temperatuurmeter (Simrad), windset (Silva), stuurautomaat, acculader en walaansluiting, kuipbouche, 3e accu, zeilen (p.m. post € 15.000), Gori klapschroef, driekleurentoplicht en ankerlicht, transport naar Nederland (p. m. post € 3.000), antifouling, vaarklaar maken, stereo/cd-speler. *Gezien de schaarste aan teak en de omstandigheden waaronder wilde teak wordt gewonnen, vermelden we bij de standaardvoorzieningen noch bij de extra’s teakproducten. |