Comet 38 Sport

16:27

Conclusie

Laten we wel wezen: na grofweg een kwart eeuw is de terugkeer van de Comet een succes. Dit is een elegant ontworpen, fraai afgewerkte, uitstekend zeilende boot, waarvan we nog veel zullen horen. De Comet 38 Sport verdient het in één adem genoemd te worden met de sportieve boten in het wat chiquere circuit: de Maxi’s, de X-en, de Grand Soleils, de Finngulfs en de J’s.

We constateerden een aantal zwakheden op het technische vlak. De meeste kunnen we echter afschrijven op slordigheden die aan de eerste boten van een serie kleven. Het enige gebrek dat niet meer te verbeteren is zonder de mal aan te passen, betreft het ontbreken van de bilgeput. De wrangen kunnen echter wel worden doorboord en van buisjes worden voorzien, waardoor water op het vlak naar het diepste punt kan stromen en daar, zij het gebrekkig, worden weggepompt. Goede geforceerde ventilatie zal dan veel ellende kunnen voorkomen. De ventilatie aan boord moet dan wel permanent en geforceerd worden, bijvoorbeeld door ventilatoren op de luiken die op zonne-energie werken. Het grootste luik in de salon is daarvan reeds voorzien.

De boot wordt niet erg compleet geleverd, dus er komen nog heel wat kosten bij de ‘prijs vanaf’. Maar als we de vele extra’s meeberekenen, is de Comet 38 S tussen de bovengenoemde concurrenten in de wat chiquere sportboten aangenaam geprijsd.

Specificaties

Titel
De terugkeer van comar
NummerJaargang
onbekend2009
Merklogo
MerkType
Comet 38 Sportonbekend
Testomstandigheden
IJsselmeer, Wind NW 3/4
Fotograaf-foto
Tekening
OntwerpBouw
Andrea Vallicelli & Allessandro NazarethComar Yachts
Leverancier NederlandLeverancier Belgie
Comar BeneluxComar Benelux
Lengte rompLengte waterlijn (Lwl)
11.4010.08
RompmateriaalBreedte romp (Bmax)
onbekend3.72
KielsoortDiepgang Standaardkiel
onbekend2.25
DiepgangWaterverplaatsingBallast (Kielgewicht)Masthoogte boven waterlijn
onbekend6.5onbekendonbekend
Aandewinds zeiloppervlakBijgeleverde zeilen
80.6N.V.T.
IJPE
14.854.1414.405.30
MotormerkMotortypeMotorvermogenMotortoevoeging
Lombardinionbekend40Saildrive
Inhoud brandstoftankInhoud watertankInhoud vuilwatertank
130300onbekend
DoucheHuttenSlaapplaatsenSlaapplaatsen maximaal
12 / 36 / 8onbekend
Stahoogte bij luikStahoogte bij hoofdschot
onbekendonbekend
Prijs vanafPrijs-vanaf-toevoegingStandaardluxeprijsStandaardluxeprijs-toevoeging
184331Vaarklaar228500onbekend
Specificatietoelichting

De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult dus in de praktijk minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft.

Bij deze standaardluxeprijs zijn de volgende extraposten begroot: buiskap, zeilhuik grootzeil, GPS/plotter (Simrad), marifoon en antenne, verwarming, anker, ketting, landvasten, fenders, elektrische ankerlier, log, diepte-, snelheid- en temperatuurmeter (Simrad), windset (Silva), stuurautomaat, acculader en walaansluiting, kuipbouche, 3e accu, zeilen (p.m. post € 15.000), Gori klapschroef, driekleurentoplicht en ankerlicht, transport naar Nederland (p. m. post € 3.000), antifouling, vaarklaar maken, stereo/cd-speler.

*Gezien de schaarste aan teak en de omstandigheden waaronder wilde teak wordt gewonnen, vermelden we bij de standaardvoorzieningen noch bij de extra’s teakproducten.

Last modified: 21 maart 2011
Sluiten