Conclusie
De Bavaria 55 die tot onze beschikking stond, was een prototype. Daar kleven onvermijdelijk onvolkomenheden aan. De meeste details daarvan zal men gezien de ervaring op de werf ongetwijfeld zelf zien en verhelpen. Op drie punten hadden wij serieuzere kritiek: de ventilatie, de drainage van de bilge en de koppeling tussen de keerkoppeling en de schroefas. Alle drie zijn zo fundamenteel dat ze structurele aanpassing vereisen.
Met deze boot is overigens bewezen dat ze bij Bavaria naar kritiek luisteren. De zware gewichten zijn nu in de bilge rondom het scheepszwaartepunt gegroepeerd en het interieur en de kombuis zijn zeevaster dan men ze voorheen produceerde. Structureel lijkt de Bavaria 55 een gezond schip, dat volgens ons geschikt is voor lange reizen en oceaanoversteken. Het is een modern en goed jacht met een gigantische ruimte onderdeks. Daarbij komt dat het luxeniveau voldoet aan de huidige standaards.
En dan de prijs. Drie ton is voor een vijfenvijftig voeter geen geld in absolute zin en nog minder als we kijken wat er voor wordt geleverd. Daarbij blijkt dat met kien shoppen in de optielijsten en de diverse pakketaanbiedingen al voor zo’n achttien procent van de basissom meer, een zeer volledig jacht kan worden gekocht. Voor lange reizen wilt u misschien beschikken over extra generators, al dan niet van het alternatieve type, maar dat zijn dan echt de grootste extra kosten.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Bavaria vernieuwt | Nummer | Jaargang | |
onbekend | 2009 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Bavaria 55 Cruiser | onbekend | Testomstandigheden | |
Middellandse zee, Wind 3 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Farr Yachts Design | Bavaria Yachtbau | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Van den Bosch Yachting, Holland Sailing | Belgium Boat Service | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
16.16 | 14.96 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Polyester | 4.75 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
Vinkiel | 2.35 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
1.90 | 15.5 | 5400 | 23.00 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
145 | Elvstrom, grootzeil en 105% rolgenua | I | J | P | E |
19.55 | 6.34 | 18.75 | 6.70 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo Penta | D3-110 | 110 | onbekend | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
380 | 700 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
2 / 3 / 4 | 3 / 4 / 5 | 8 / 10 | 9 / 11 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
3003331 | Vaarklaar | 375500 | +18% | Specificatietoelichting |
Er zijn drie variaties mogelijk: met 4 hutten in versie A en versie B en een met 5 hutten. De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult in de praktijk dus minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. In de prijs ‘vanaf’ zijn onder meer de volgende voorzieningen standaard: railingpoorten aan beide zijden, een bijbootgarage, kuipdouche, een magnetron, koelbox met compressor, een koelkast van 185 l met een vriesvak van 35 l, bekabeling voor de marifoon en een windex. Bij de standaardluxeprijs zijn de volgende extra’s berekend: een stelpost van € 12.000 voor transport naar Nederland, tuigen en vaarklaarmaken, coating en antifouling. Het basispakket met een ‘german sheet system’, grotere val- en schootlieren, 4-blads klapschroef, een gasveer giekneerhouder, hightech zeilset voor het doorgelat rolreefsysteem van het grootzeil., 2 extra lieren voor een spi of voor de grootzeilschoten. Het ankerpakket met een elektrische ankerlier, een rvs ploegschaaranker en 50 m rvs ketting. Daarnaast zijn de volgende voorzieningen extra begroot: een boegschroef, buiskap, bimini, een rolreefgenua van 135%, aparte douches in de achterste natte cellen, lamellen voor de ramen, heteluchtverwarming, boiler op motor en walstroom, radio- cd, mp3, luidsprekers, Lewmar stuurautomaat, kaartplotter met gps voor in de kuip, 6 rvs-klampen in de kuip. Gezien de schaarste aan teak en de omstandigheden waaronder wilde teak gewonnen wordt, vermelden we noch bij de standaardvoorzieningen, noch bij de extra’s teakproducten. |