Conclusie
De Arcona 340 test is gepubliceerd in een artikel waarin zowel de Arcona 340 als de Arcona 430 beschreven worden. Hier volgt de conclusie van de test van beide schepen.
De Arcona 430 is een heerlijke boot, die hoog, snel en comfortabel zeilt. Onderdeks heeft de boot alle luxe die we op Scandinavische boten gewend zijn. In tegenstelling tot de meeste producten van de Zweedse westkust zijn de Arcona’s op snelheid gebouwd, zonder veel compromissen te sluiten met de degelijkheid. Zoals we al voorspelden, is deze boot snel.
De Arcona 430 is veel meer uitontwikkeld dan het prototype van de 340 waarmee we eerder op de dag voeren. Toch kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken dat de 340 nog net een tikje beter zeilt dan de 430. En zo hoort het ook. De jeugd hoort de ouderdom te verslaan. De Arcona 430 is niet goedkoop, maar biedt voor de aanschafprijs een vrij complete boot.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Arcona in de bocht | Nummer | Jaargang | |
11 | 2009 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Acrona 340 | onbekend | Testomstandigheden | |
Zweedse scheren, Wind 3/4 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Stefan Qviberg | onbekend | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
ArconaYachtsBenelux & Jachtservice Schokkerhaven | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
10.40 | 9.30 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Polyester | 3.45 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
Vinkiel | 1.75 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
1.95 | 4.8 | 1900 | 17.5 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
67.2 | onbekend | I | J | P | E |
14.70 | 3.70 | 4.80 | 4.80 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Yanmar | 3YM20C / DS20 | 20 | Saildrive | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
130 | 200 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
1 | 2 | 4 | 6 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
1,85 | 1,70 | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
182800 | Vaarklaar, zonder zeilen | 199700 | +39% | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult in de praktijk dus minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. Gezien de schaarste aan teak en de omstandigheden waaronder wilde teak wordt gewonnen, vermelden we geen teakproducten bij de standaardvoorzieningen, noch bij de extra’s. De Arcona 340 wordt vrij kaal geleverd. Bij de standaardluxeprijs zijn uit de prijslijst de volgende extra’s berekend: stelpost voor de zeilen (10.000 euro), volledig doorgelat grootzeil, rolfokhoes, Lazy Jacks, hydraulische bakstagspanner, Dyform verstaging, reserve vallen voor fok en grootzeil, log, snelheids- en dieptemeter, windinstrumenten, grafisch display voor de kaartentafel, kaartplotter, stuurautomaat, marifoon, masttopantenne, radio/cd-speler en speakers, walstroom, acculader, driekleurentoplicht, elektrische ankerlier, kuiptafel, zelfklemmende koppen op de vallieren, beschermhoes voor het stuurwiel, German Sheet System, railingpoorten, koelkast, heteluchtverwarming, boiler, douche op zwemplatform, drieblads klapschroef, epoxy primer op het onderwaterschip en antifouling, tewaterlating, proefvaart en mast trimmen en een stelpost van 6.000 euro voor transport naar Nederland. |