Actueel

Zo koop of verkoop je je boot over de grens

Droomboot over de grens

11:11

De tweedehandsmarkt in Nederland is nog altijd krap, dus veel zeilers kijken verlangend naar mooie boten die over de grens te koop liggen. Tegelijkertijd verkopen Nederlandse wereldzeilers steeds vaker hun boot tijdens hun reis. Hoe werkt dat eigenlijk? Je leest het in Zeilen editie 11/2023!


Inuk was tweeëneenhalf jaar ons huis,” vertelt Maaike. “Ze bracht ons vanuit Nederland naar de Carieb en we raakten goed ingespeeld op elkaar. We wisten echter ook dat als onze reis erop zat, er een keuze gemaakt moest worden.” Vincent: “Er waren wat ons betreft drie opties: de boot terugvaren naar Nederland, haar op transport zetten of toch verkopen in de Carieb. Uiteindelijk hebben we voor die laatste optie gekozen.”
Je boot verkopen in het buitenland, hoe doe je dat eigenlijk? Maaike: “We hadden geen idee, dus we begonnen maar dichtbij en verzamelden informatie bij medezeilers en online.” De eerste vragen waar we een antwoord op moesten zien te vinden, waren: wie is de koper en wat is de marktwaarde? Een medezeiler bracht ons in contact met een makelaar en via mail en telefoon bepaalden we de marktwaarde en minimum­ prijs. We beperkten de looptijd van het contract tot drie maanden, zodat we de vrijheid hielden om later eventuele andere opties te overwegen. Aan de hand van instructies van de makelaar maken we zelf de foto’s en specificaties van onze Inuk.”

Alle spullen uit de boot om foto’s te maken.

Boot verkocht aan een Amerikaan in de Carieb

En dan gaat het snel. Binnen een week komt een eerste bod binnen, dat dicht tegen de vraagprijs zit. “Onder voorwaarde van een nieuwe laag antifouling, die al gepland stond, wist de makelaar het bod tot aan de vraagprijs te tillen.” Vincent en Maaike gaan akkoord en spreken af op de Britse Maagdeneilanden, de standplaats van de makelaar, voor de keuring en overdracht. De potentiële koper komt uit Amerika en wil de boot zelf keuren en geen jachtexpert inschakelen. Vincent: “We loodsten hem in twee dagen door onze boot, die we volledig leeg hadden gehaald voor een optimale presentatie. Op de derde dag schudden we elkaar de hand en begon de afhandeling.” Het papierwerk en de geldtransactie gaan via een extern kantoor dat de makelaar heeft ingeschakeld. Alle documenten die nodig zijn om de boot over te schrijven naar Amerika, worden onder­ tekend en worden online gelegaliseerd. “Onze regis­ tratie van Inuk was een ICP. Die konden we op afstand doorhalen.” Zo gauw het geld op de rekening staat, boekt het stel de vliegtickets. “Tien dagen na de verkoop stonden we met een gevulde bankrekening weer in Nederland, klaar voor nieuwe dromen.”
Ging alles werkelijk zo makkelijk? Maaike: “Nou, niet helemaal. De grootste hobbel was onze inboedel. We woonden aan boord en ontdekten al vrij snel dat het verschepen naar Nederland veel te duur was. Dus verkochten we zoveel mogelijk en helaas moesten we ook wat spullen achterlaten. Ook het afscheid nemen van de boot vond ik lastiger dan gedacht.”

Zeilen 11/2023

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Hoe was het voor Geert en Judith om het omgekeerde pad te volgen? En hoe is het om een boot van Spanje naar Nederland te importeren? Hoe zijn de kosten in Nederland vs. het buitenland? Welke verkoopkanalen zijn er? Moet je een (aankoop)makelaar in de arm nemen? En waar moet je aandenken na de koop? Je leest het allemaal in Zeilen 11/2023. Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 22 november verkrijgbaar in de winkel. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.

Omslagfoto en foto: Vincent Bakker en Janneke Kuysters
Tekst: Vincent Bakker en Janneke Kuysters

Tags: Last modified: 25 oktober 2023
Sluiten