Actueel

Sluissteward Sanne: ‘We spelen Tetris’

12:00

Stewards op de sluis helpen, letterlijk en figuurlijk, de scheepvaart een handje. Sanne Tinga (22) heeft de afgelopen drukke zomerperiode op de Prinses Margrietsluis bij Lemmer gestaan. Voor haar was dit keer het vierde jaar op rij.

Sanne is opgegroeid in Lemmer, dus de keuze voor de Prinses Margrietsluis valt goed te verklaren. “Dit is mijn studentenbaantje en de combinatie tussen werken en vakantie houden is ideaal. Mijn ouders wonen nog steeds in Lemmer, dus ik verbleef gewoon gezellig bij hen. Deze omgeving is en blijft mijn vertrouwde plekje. Ik doe dit werk nu voor het vierde jaar. Lemmer is een echt watersportdorp en zelf heb ik ook veel affiniteit met water. Volgens mij ontkom je daar ook niet aan als je in Friesland bent opgegroeid.”

Veilig en vlot schutten

“In de drukste weken staan we zeven dagen per week met twee stewards op de sluis. De dagen verdelen we onder vier personen. We zorgen ervoor dat het schutten vlot en veilig verloopt. Bij ons gaan zowel de beroeps- als pleziervaart samen in de kolk. De sluis is 260 meter lang en 16 meter breed. Om alles goed te laten verlopen, krijgen wij aanwijzingen vanuit kantoor. Bijvoorbeeld dat er bij een schutting 110 meter lengte aan beroepsvaart meegaat. Wij geven dan aanwijzingen wie waar moet liggen. Het is belangrijk dat er een veilige afstand wordt gehouden en dat het proces zo vlot mogelijk verloopt.”

Het viel dit jaar best mee met de drukte. “Normaal gesproken hebben we de Iepen Fryske Kampioenskippen Skûtsjesilen (IFKS) in Lemmer. Dan moeten er heel wat skûtsjes door de sluis heen, maar ook dan moet gewoon de beroepsvaart worden geschut. De sluis is dan ‘maar’ 260 meter. Op heel drukke momenten lijkt het wel alsof we Tetris aan het spelen zijn. We hebben dit seizoen hele kolken vol met recreatievaart gehad. Dan ligt er 260 meter lengte en 16 meter breedte vol aan boten.”

Pingpongbal

“Dit jaar ging het er relaxt en gezellig aan toe. Soms zie je dat iemand wat zenuwachtig is, dat hoort er ook gewoon bij. Maar als wij ze goed helpen, wat vertrouwen geven en zij rustig blijven, zie je dat het allemaal goedkomt. Juist als mensen in paniek raken gebeuren de vreemdste dingen. Voor mij gebeurde dat precies op mijn eerste werkdag vier jaar geleden. Een heel groot motorjacht voer de sluis binnen. De schipper was al wat nerveus, helemaal toen één motor uitviel. Uit paniek gooide hij het gas erop en vervolgens in volle vaart achteruit. Hij ging als een soort pingpongbal tussen de sluisdeuren. Ik had toen meteen het ergste gehad… We maken hier genoeg mee.”

De klassieker

Over het algemeen hangt er een goede sfeer in de sluis. “Mensen zijn natuurlijk op vakantie. Als er dan toch woorden zijn in de sluis komt dat meestal door twee verschillende situaties. Bijvoorbeeld dat schippers onderling boos op elkaar zijn omdat eentje niet genoeg opschiet. En de klassieker is dat de man achter het roer staat en de vrouw met de lijn voorop. Dat verloopt ook weleens niet helemaal geolied…”

“Ik durf wel te zeggen dat het schutten veiliger wordt door de aanwezigheid van stewards. We hebben ook te maken met personen op huurboten en kinderen in rubberboten. Zij weten uit onwetendheid niet dat ze echt voldoende afstand moeten houden van de beroepsvaart (en hun draaiende schroeven). Op dat soort momenten is het heel fijn dat we snel die mensen van adviezen kunnen voorzien en alles in goede banen kunnen leiden. Als ik volgend jaar weer de tijd heb, sta ik er zeker weer.”

Last modified: 31 augustus 2021
Sluiten