Midden op de oceaan wat snacks klaarmaken in de airfryer? Dat blijkt de realiteit op veel vertrekkersboten. Lars Bosma, sinds een jaar zelf onderweg, bevraagt in Zeilen editie 04/2024 zijn medezeilers over hun elektrische installatie, energieopslag en verbruik tijdens grote reizen.
Onze Victoire 933 Stern was bijzonder spaarzaam van elektronica voorzien toen we er in mei 2023 mee wegvoeren uit Nederland. De bestaande installatie voldeed prima tijdens eerdere vakanties, dus waarom zouden we uitbreiden? – redeneerden we. Pas toen we in het Spaanse A Coruña aansloten in de vertrekkerskaravaan, zag ik in hoe hopeloos ouderwets we eigenlijk bezig waren.
Betaalbare energieopslag en laadsystemen bieden allerlei nieuwe mogelijkheden, ook bij vertrekkers. De tendens is duidelijk: grotere verbruikers aan boord vragen om uit gebreide boordsystemen. Of dit wenselijk is, is een andere discussie – er is in ieder geval een interessante ontwikke ling gaande.
Gewapend met een vragenlijst maakte ik bij een groep van in totaal achttien zeer diverse vertrekkersboten een inventarisatie van hun elektrische verbruik, opwekkings vermogen en opslagcapaciteit. Dit leverde een aantal interessante inzichten op waaruit iedere zeiler – vertrekker of niet – lessen kan trekken.
Hoeveel verbruik je?
Binnen de vertrekkersgemeenschap zijn globaal drie categorieën te onderscheiden. In de eerste categorie heb je vertrekkers met een basissysteem, vergelijkbaar met de boordsystemen van moderne productieboten. Naast de interieurverlichting en navigatieapparatuur zijn de koel kast en elektrische stuurautomaat de grote verbruikers. Een omvormertje houdt ook de laptop, accuboormachine en tandenborstel aan de praat.
Daarnaast heb je vertrekkers met een uitgebreider systeem. Naast het gelijkspanningcircuit is er vaak een aanzienlijke omvormer geïnstalleerd. Alle zeilers in deze groep roemen de mogelijkheid van elektrisch koken en het gebruik van de waterkoker. Het gasfornuis is hier enkel nog als reserve aan boord. Veel van de apparaten maken het leven aan boord een stuk comfortabeler; denk aan een watermaker, broodbakmachine, luchtontvochtiger of elektrisch kacheltje, maar ook aan een elektrische step, keukenmachine, airfryer of elektrische buitenboordmotor. Het verbruik van nieuwkomer Starlink is vergelijkbaar met dat van een tweede koelkast.
In de derde categorie zijn vertrekkers die net zo veel luxe wensen als ‘thuis’. Zij koken doorgaans volledig elektrisch
en genieten van grootverbruikers als een airconditioning, elektrische boiler, vriezer, tweede koelkast, wasmachine en elektrische lieren. De afhankelijkheid van wisselstroom is dusdanig groot dat een redundante omvormer geïnstal leerd is. Bij deze boten is het verbruik uit het basissysteem verwaarloosbaar.
Zeilen 04/2024
Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Bestel nu een digitaal jaarabonnement op Zeilen, dan heb je direct toegang tot dit artikel en vind je in ons digitale archief nog veel meer. Bestel hier.
Óf bestel een jaarabonnement 12x Zeilen+ digitaal lezen, dan krijg je maandelijks ons magazine thuisbezorgd én heb je met onze app altijd en overal de kennis van Zeilen tot je beschikking. Bestel hier.
Omslagfoto: © Ronald Prins
Tekst: Lars Bosma
Heel apart al die ideeën over hoe je, als vertrekker, je zeilersleven inricht. Ik denk altijd wanneer je het wilt zoals thuis, blijf dan thuis! En een wat primitiever leven is dat wat je juist wilt. En, wat is er leuker dan eenmaal aan de wal verlangend naar een frietent te gaan! Hoe veel lange stukken vaar je nu werkelijk. Dus waarom zo veel moeite doen?