Nieuws

Zestien uur overleven in een luchtbel: een reconstructie

13:23

cape 40 Jeanne
#179 Jeanne, toen ze op 18 mei 2022 voor het eerst te water werd gelaten. Beeld: (c) Cape Racing Yachts

Naarmate de uren verstreken werd de luchtbel in zijn kajuit steeds kleiner. Zijn lichaamstemperatuur daalde en de zee bleef te ruig voor een reddingsactie. Toch heeft Laurent Camprubi (62) het overleefd in een luchtbel in zijn gekapseisde Cape 40. Wat is er gebeurd?

Zondag 31 juli vertrok de Franse zeiler vanuit Lissabon. Hij wilde duizend nautische mijl varen om zich te kwalificeren voor de Route du Rhum, een transatlantische solozeilrace. De avond daarop bevond hij zich in golven van drie meter en harde windstoten nabij Fisterra, west-Spanje. Plots verloor hij zijn kiel en begon de boot te hellen. Zonder er veel over na te denken ging hij zijn kajuit in, vertelt Camprubi aan La Voz de Galicia, en vijftien seconden later kapseisde zijn schip.

“We zijn diep geschokt door het ongeval,” zegt Cape Racing Yachts, de werf waar Camprubi’s veertigvoeter, #179 Jeanne, gebouwd is, “maar vooral opgelucht dat Laurent ongedeerd is.” De Zuid-Afrikaanse werf is nauw betrokken met het onderzoeken van het schip.

Bang om zijn vijf kinderen achter te laten

Toen Camprubi zijn kajuit binnenging wist hij net op tijd een noodsignaal uit te zenden en zijn survivalpak te lokaliseren. “Ik raakte niet in paniek,” zegt Camprubi in een interview met La Voz de Galicia. Wel maakte hij zich zorgen over het niet terugzien van zijn vijf kinderen in Marseille. In de kajuit was, door het vlotte omslaan, een luchtbel ontstaan die niet kon ontsnappen, waardoor Camprubi niet verdronk.

Hoe kan er een luchtbel in een gekapseisde boot zitten? 
Als een boot vlot omslaat, blijft de lucht die al in de kajuit was, erin zitten. Lucht is namelijk lichter dan water. De lucht wil omhoog om te ontsnappen, maar daar zit de romp en kan de lucht niet doorheen. Het werkt net als wanneer je een glas ondersteboven in een emmer water duwt: er blijft lucht in het glas zitten. Echter, als een boot langzaam omslaat, vloeit het water langer vanaf de deuropening naar binnen waardoor er ook meer lucht nog naar buiten kan stromen. 

In het geval van Camprubi was de luchtbel in de avond van het ongeluk ongeveer zeventig centimeter lang. Naarmate de nacht vorderde slonk deze tot dertig à veertig centimeter. Dat betekent dat er ergens een luchtlek moest zijn. 

Jeanne lag na het ongeval op elf zeemijl buiten de Spaanse kust. Binnen een uur was de eerste helikopter van de kustwacht ter plaatse. Duikers sprongen in het water om te kijken of de Fransman nog leefde. Door het geklop vanuit de binnenkant van de boot wisten ze dat hij er nog was. Echter, de zee was te ruig om de reddingsactie uit te voeren en ze moesten wachten tot de volgende ochtend. Wel vestigde de reddingsbrigade twee grote boeien aan het schip om zinken te voorkomen.

Na zestien uur onder water, alleen en in het donker in een luchtbel te hebben doorbracht, zag Laurent Camprubi een hand verschijnen in de opening van zijn kajuit. Hij nam een laatste teug lucht en dook onderwater, terwijl hij door de duikers onder de boot door werd getrokken. Wegens zijn droogpak was het lastig om dit zelf te doen. Hij werd de helikopter in gehesen en naar het ziekenhuis gevlogen, waar hem niets bleek te mankeren.

Structurele fout?

Maar hoe kon Jeanne haar kiel verliezen? Volgens Cape Racing Yachts zaten de kielbouten nog in de boot en leek de kielbox op het eerste gezicht onbeschadigd. De ontwerper van de Zuid-Afrikaanse werf is in Spanje en onderzoekt nu Jeanne. Op hun hun Facebook-pagina publiceren ze updates over de oorzaak. Camprubi: “Nadat ik zag hoe erg mijn schip eraan toe was, kon ik niet geloven dat ik het had overleefd.” Zijn mast was op drie plekken gebroken, de giek is onbruikbaar en de zeilen zijn gescheurd.

Cape Racing Yachts zegt dat het schip niet is gezonken omdat er twee waterdichte compartimenten en vijf kubieke meter schuim in de boot zijn gebouwd. “Samen met de ontwerpers en het team van Camprubi proberen ze de precieze reden van het ongeluk te achterhalen. Vermoedelijk was het een structurele fout. Orca’s konden het volgens Camprubi niet zijn: hij heeft deze de gehele tocht niet gezien.

De 62-jarige gaat niet meer professioneel varen in solowedstrijden. De Fransman: “Ik wil niet meer mijn leven riskeren, maar gewoon voor mijn familie zorgen.”

Tags: Last modified: 8 augustus 2022
Sluiten