Het beweegbare deel van de Zeelandbrug gaat komende zomer nog maar één keer per uur open. Voorheen was dit twee keer. De provincie neemt de maatregel als proef, die duurt van april tot en met september. Voor de hoge scheepvaart betekent dit (mogelijk) een langere wachttijd.
Het doel van de maatregel is om de doorstroming van het wegverkeer te bevorderen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Er is regelmatig sprake van verkeersonveilige situaties op de brug vanwege stilstaand verkeer, mede als gevolg van een brugopening. In de zomermaanden staat bij mooi weer de Zeelandbrug voortdurend in de top tien met files, omdat deze op de route ligt naar populaire strandbestemmingen. Het wordt daarom niet verantwoord gevonden om de brug tweemaal per uur te openen in die periode.
Gevaarlijke situaties op het water?
Het Watersportverbond en Hiswa Recron zijn niet blij met de nieuwe openingstijden. Bij drukte op het water kunnen de lange wachttijden tot gevaarlijke situaties leiden. Dit hebben de watersportorganisaties ook bij de provincie gemeld. Het is afwachten hoe dat in de praktijk uitvalt.
Als de proef naar wens verloopt en dus positieve bereikbaarheids- en verkeersveiligheidseffecten heeft, wordt na afloop van het seizoen een besluit genomen of de nieuwe bedieningstijden definitief worden ingevoerd.
Omslagfoto: © Michael Staats/CC BY-SA 3.0
Tags: Zeelandbrug Last modified: 25 maart 2024
waarom staat die niet vermeld op de bedieningstijden sluizen??
als ze de brug maar om het uur laten draaien dan zal de autofille eens zo lang worden er zullen dan meer boten liggen te wachten om de brug te passeren hebben ze daar al eens over na gedacht?
Echt spijtig, zowel voor de autombilist die langer zal moeten wachten als voor de zeilers die groter risico lopen door voor de brug te moeten wachten.
Niet echt zorgvuldig over nagedacht!
Alleen op drukke tijden, bijvoorbeeld tijdens spitsuren, de brug om het uur openen.
En op rustiger tijden om het half uur.
Om nu gelijk een heel vaarseizoen als proef te gebruiken lijkt me wat overdreven.
Eerst maar eens twee maanden monitoren en zien wat dat oplevert lijkt me meer voor de hand liggend.
Het fille verhaal is m.i. een stok om de hond te slaan(…) Het echte probleem is een tekort aan technisch personeel om storingen te voorkomen of te verhelpen. Hoe minder de bruggen draaien hoe minder storingen is naar alle waarschijnlijkheid de ware reden. Vorig jaar werd ook als reden van een verminderde aantal schuttingen van de Krammer sluizen personeels tekort aangevoerd, terwijl die op afstand worden bediend.
Het zou prettiger zijn gewoon de waarheid te horen i.p.v. “politieke verhaaltjes”.