https://www.youtube.com/watch?v=7M7bfmdR-vg
Wouter Verbraak is ontslagen bij Team Vestas. Voor de navigator is geen plaats meer aan boord, na de rif-crash in de tweede etappe van de Volvo Ocean Race in de Indische Oceaan. Een week geleden werd hij door schipper Chris Nicholson gebeld. “Hij heeft niet gemotiveerd hoe hij tot dit besluit is gekomen,” aldus Wouter in een openhartig telefoongesprek met Zeilen.
Verbraak zegt geen energie te willen steken in boosheid, maar vooral vooruit te kijken.
Ik wil hier niet de betweter uithangen en de heer Verbraak is vast een veeeel beter zeiler en navigator dan ik ooit was of zal worden, maar als je niet verwacht dat je ontslagen wordt nadat je , mede, verantwoordelijk wordt gehouden voor de stranding van het Vestas jacht dan sta je naar mijn mening toch een beetje los van wat realiteitszin heet. De motivatie voor zijn ontslag is voor mij ook zonder woorden wel duidelijk. Je zou het hooguit ‘netjes’ kunnen noemen als die motivatie er, alsnog, kwam.
Wouter is de meest ervaren navigator en heeft een waanzinnige les geleerd. Het domste wat je kan doen is Wouter te ontslaan. Met Wouter aan boord ga je nooit meer op een klif varen. Bovendien, we moeten niet vergeten hoe hij in de eerste etappe verrassende dingen heeft gedaan waardoor Vestas winst boekte en aandacht kreeg. Als buitenstaander is Wouter voor mij nog steeds een top navigator.
Ook een goeie Albert. Valt wat voor te zeggen maar zelfs Bouwe Bekking begrijpt het ontslag wel. Maar zoals zo vaak geven , resultaten, uit het verleden geen garantie voor de toekomst.
De ergste fout die je als navigator kan
Maken is de stranding zoals deze is
Gebeurd ! Denk aan de schade en dat
Alles met de modernste navigatie -en
Communicatie middelen Terecht
Ontslagen !!
Ten 1ste is de gezagvoerder verantwoordelijk voor de stranding. Hij kan nooit de schuld op een ander afschuiven. De navigatie fout is gemaakt door de navigator en daar moet hij de consequenties voor dragen.
In de beroepsvaart is het niet mogelijk dat alleen de navigator de schuld krijgt van een stranding of aanvaring. Een reis wordt uitgezet door de gezagvoerder, samen met zijn navigator.
In dit geval moet niet alleen de navigator er af maar ook de gezagvoerder. .
Wouter,
Verdiend of niet. Je kent je eigen kwaliteiten. Blijf in jezelf geloven. Zie het maar als een ervaring rijker. Blik op de toekomst en knokken.
Adrie Both, toerzeiler
Iedere bemanning wil ‘s nachts in het volste vertrouwen kunnen gaan slapen. Als dat vertrouwen eenmaal geschonden is, is het bijna niet meer terug te winnen. Ook al heeft Wouter zijn les geleerd en is hij juist een nog beter navigator geworden, het ontslag is terecht. Formeel zou het ook de schipper moeten betreffen, maar uit pragmatisch oogpunt snap ik wel dat Vestas dat niet doet.
Ik nam Wouter direct weer mee!
Dit gebeurt hem nooit weer.
Ik vind het een erg inconsequente beslissing. De schipper (gezagvoerder) heeft de eindverantwoording en niemand anders. De navigator is naar de schipper adviseur en als er een besluit genomen word is de schipper uiteindelijk verantwoordelijk. Dus navigator ontslaan dan ook de schipper. Zeer inconsequet besluit dus. Misschien speelt er op de achtergrond meer dan je nu zou denken. Kortom , een vreemd besluit.
Een voetbal elftal met een onzekere keeper speelt niet lekker
en dat is met zeilen het zelfde
ik zou ook geen oog meer dicht doen met Wouter a/b tenslotte
is dit iets meer dan een klein foutje.