Nieuws

Worstelen met het Hoog

Alle boten zijn afgeslagen in oostelijke richting. Stuk voor stuk zoeken de navigators de beste plek in het St. Helena Hoog. De risico's liggen op de loer.

16:12

Het Zuid-Atlantische Hoog, ook wel het St. Helena Hoog, is een semi-pemanent hogedrukgebied ter hoogte van 25° zuid, 15° west. Het Hoog kan zich over duizenden mijlen uitstrekken over de Zuid-Atlantische Oceaan. De wind draait er tegen de klok in omheen (in tegenstelling tot op het noordelijk halfrond), wat betekent dat de deelnemers aan de Volvo Ocean Race er gebruik van kunnen maken om van oost naar west te komen.

 

Plaats kiezen

De plaatsing van de boot in die windstroom is echter belangrijk. Hoe dichter bij het centrum van een hogedrukgebied, hoe groter de kans op windstiltes. De eerste twee boten, Ericsson 4 en Puma, hadden eerste keus en positioneerden hun boot zoveel mogelijk in het midden van de stroom.

De achtervolgers hadden twee opties, behalve natuurlijk er achteraan te varen en zodoende kansloos te zijn. Van het noorden uit een stuk afsteken en proberen zo de achterstand in te lopen, of nog zuidelijker te gaan en daar de sterkere wind op te pikken.

 

Green Dragon koos voor de tweede optie. De Ieren hebben deze etappe al eerder gewaagde keuzes gemaakt en vooral in het gedeelte tot aan Fernando de Noronha heeft dat goed voor ze uitgepakt. Zij liggen op dit moment in de meest zuidelijke positie van de vloot en pikken daar inderdaad meer wind op dan wie dan ook.

 

De radicalere optie

Bouwe Bekking moest, in een poging zijn ruimere achterstand goed te maken, kiezen voor de radicalere optie. Hij besloot met Telefonica Blue al eerder het Hoog in te duiken. Een moedige keuze, maar ook een met een hoog afbreukrisico, zo bleek. Om niet te dicht bij het centrum van het Hoog te komen, moest hij een aantal keer wegklappen van de koers naar Kaapstad. Dat heeft tijd gekost.

 

Niettemin is de keuze wel begrijpelijk. De voorsprong van de Blue op zijn achtervolgers is redelijk groot en hij kan dan ook wat tijd verliezen. Het klakkeloos volgen van de voorgangers zou hem echter bij voorbaat kansloos maken voor de overwinning in deze etappe. De komende dagen zullen moeten uitmaken of zijn beslissing de juiste was.

 

Niemandsland

Delta Lloyd, kiezend voor dezelfde tactiek als Bekking, ligt wat in niemandsland. Met een ruime achterstand op de Ericsson 3 en een ruime voorsprong op de nummer laatst Team Russia lijken de kaarten redelijk geschud. Er zal een klein wonder moeten gebeuren wil de boot nog in aanmerking komen voor een hoge klassering.

Last modified: 27 oktober 2008
Sluiten