Nieuws

Volvo Ocean Race doet Nederland aan

Met gejuich en getoeter wordt de Delta lloyd ontvangen bij de twee mijl lange gaterace voor Hoek van Holland. Ondanks de ruige zee rondt ook de Nederlandse deelnemer de tonnen zonder problemen.

16:37

Deze editie van de Volvo is er in Nederland geen stopover maar slechts een zogenaamde gaterace. Wat houdt een gaterace in? Tijdens de etappe van Ierland naar Zweden maken de schepen elk een slag naar stuurboord, varen bij aankomst voor onze kust direct een stukje van twee mijl tussen twee boeien en vervolgen hun tocht. De tijd wordt gemeten en wie de twee mijl het snelst aflegde heeft gewonnen.

Op dinsdag 9 juni vond de gaterace plaats voor de kust van Hoek van Holland. Tijdens het eerste deel van de etappe hebben de schepen harde wind gehad. Het wedstrijdveld ligt dus voor op schema. De dag voor de gaterace lijkt de passage voor de Nederlandse kust rond zes uur ‘s ochtends plaats te gaan vinden. Tot overmaat van ramp gaat ook nog de website waarop de schepen te volgen zijn kapot zodat een inschatting van de aankomsttijd lastig is.

De meeste toeschouwerschepen zijn daarom al vroeg op pad en verlaten voor zessen de haven van Scheveningen. Eenmaal op het water neemt de wind flink toe. Als het eerste VOR-70’s arriveren staat er zelfs een dikke windkracht zes met uitschieters naar zeven. Voor de toeschouwers op jachten en de toeschouwersboten is dat geen probleem. Voor de talloze ribs die het water op zijn gegaan wel. Onwetende gasten en sponsors die wel eens een zeilwedstrijd willen zien maken heftige klappen en worden bij elke golf besproeid met zout zeewater.

Als eerste verschijnt de Ericsson 4 met in haar kielzog de Green Dragon. Even voor de keerton komen de schepen elkaar tegen. Helaas kunnen de spinakers pas na de gaterace worden gehesen en niet tijdens het korte stukje. Als Ericsson 4 haar plicht voor de Nederlandse kust nog maar nauwelijks heeft voldaan komt de Puma als derde aan bij het begin van de baan. Met de Puma arriveert ook een stevige bui. In die bui zit wind want de Puma blijkt het parcours achteraf als snelste boot te hebben afgelegd.

Dan verschijnt in vierde positie de Delta Lloyd bij de tweemijls-sprint. De toeschouwersschepen weten inmiddels welke route de schepen nemen en komen gevaarlijk dicht bij de Nederlandse deelnemer aan de Volvo Ocean Race. Er wordt gejuicht, getoeterd en gezwaaid. Even hebben de mannen de tijd om om zich heen te kijken en te zwaaien. Maar dan moet er weer gewerkt worden. Ze willen de vierde positie graag vasthouden en Telefonica Black komt al dichterbij. Het harde werken wordt beloond want Delta Lloyd weet het snelst van alle deelnemers de spinaker te zetten.

De ESP 12, Telefonica Black, rondt de boeien zonder problemen en zet de achtervolging in. De Ericsson 3 schijnt problemen te hebben. De achterstand bedraagt 20 mijl en het schip komt met vijf mijl per uur dichterbij. De zee rond de gaterace-baan begint steeds ruwer te worden en de meeste toeschouwers-schepen wachten de lantaarndrager niet af en beginnen aan de terugtocht. De boten die naar Scheveningen moeten hebben het makkelijk, zij hebben de wind en de golven mee. Maar de ribs die vanuit de Maasmond de deelnemers zijn gevolgd wacht nog een lange ruige rit naar huis.

Update: Ericsson 3, die wegens een grote achterstand veel later bij de gaterace verscheen, heeft de tijd van de Puma nog verbeterd. Zij hebben dus officieel gewonnen.

Last modified: 10 juni 2009
Sluiten