Actueel, Nieuws, Zeilen nieuws

Verrassende ontknoping 24 Uurs zeilrace

07:29

De 50ste Delta Lloyd 24 Uurs Zeilrace was er een van uitersten en een met een verrassende ontknoping. Het weer liet zich gedurende 24 uur van zijn beste en zijn slechtste kant zien. Spectaculaire onweerswolken wisselden blauwe luchten af. Vanwege de overwegend westelijke wind waren de start en de te zeilen rakken op het IJsselmeer gunstig.

Drukte op het IJsselmeer

Delta Lloyd 24 Uurs

Van de 620 ingeschreven jachten startten er 551 en finishten er 515, waarvan 478 reglementair. Gezamenlijk legden zij 51138.99 mijlen af, fors minder van vorig jaar (70887.95). Gemiddeld zeilden de deelnemers 106.99 mijl. In totaal zijn er 9208 rakken gevaren. Populairste startplaats was Hoek van het IJ (80), met Medemblik (72) en Volendam (65) als goede tweede en derde. De mijlenrecords in de mono- en multihull klassen zijn niet gebroken.

Slechts twee winnaars begonnen bij de Hoek van het IJ en zeilden eerst een paar rakken op het Markermeer, alvorens naar het IJsselmeer te schutten. De rest van de winnaars startten in Den Oever (5), Kornwerderzand (2), Lelystad Noord (1) en Medemblik (1) en zeilden hun rakken op het IJsselmeer, het Wad en de Noordzee. De winnaar van de Tim van Rootselaarprijs, de prijs voor de meeste gezeilde mijlen in een monohull, was voor H. Vermeulen. Met de Icon 48 Leeloo zeilde hij 175 zeemijlen. Opvallend was dat hij zijn rakken koos in het noordelijkste gedeelte van het IJsselmeer, tussen de Afsluitdijk en de lijn Stavoren – Medemblik.

Meer deelnemers

Opnieuw bood de gemeente Medemblik de zeilers een ontbijt aan voorafgaand aan de prijsuitreiking zondagochtend bij kasteel Radboud. Burgemeester Frank Streng was er trots op dat hij gastheer mocht zijn van de 50ste editie van deze bijzondere zeilrace. ‘Maar de wittebroodsweken zijn voorbij, onze verstandhouding kan wel een stootje hebben”, grapte Streng vervolgens. ‘Het deelnemersaantal is al een paar jaar rondom de 600, soms weer stijgend en dan weer iets dalend en daar stoppen we mee. Laten we er allemaal voor zorgen dat we uitdragen hoe leuk het was en nieuwe deelnemers voor volgend jaar proberen te werven.”

Wat het weer betreft was deze jubileumeditie er een van uitersten. Na een enorme buienzone op vrijdagmiddag startten de deelnemers in de avond tussen 19.00 en 19.45 uur onder een stralende zon met een matige wind. Gedurende de nacht bleef het vrijwel droog, maar zaterdag lieten de weergoden zich van hun meest wispelturige kant zien. Forse buien, soms met onweer en zelfs dikke hagelstenen, afgewisseld met flinke zonnige perioden. Steeds wisselend kwam de zonnebril of het zeilpak naar boven. Alleen de sneeuw ontbrak, memoreerde een deelnemer.

Prijzen niet uitgereikt

De prijzen in de ORC1 klasse werden niet uitgereikt. Er loopt een protest tegen nummer een, de Blacq Magic (MaxFun 35) van schipper Blacquiere. Deze zou bij de Pollendam bij Harlingen de jachtenbetonning hebben gevolgd en niet de officiële betonning. Dit leverde hem de binnenbocht en een voordeel van een mijl minder varen op. Ook kon hij zijn gennaker laten staan op dat rak, wat hem ook nog snelheidswinst opleverde. Volgens de reglementen dient het protest op woensdag 3 september, waarna de correcte uitslag bekend zal worden gemaakt.

Overall winnaar ORC

De overall prijs in de ORC ging naar de ORC 2 prijswinnaar J. Mulder met de Push-Up, een Bashford Howison 36. Zelf verwachtte hij in de middenmoot te zullen eindigen, het winnen van de hoofdprijs was daarom een complete verrassing. Mulder: ‘Er is best veel concurrentie in de ORC, dus dit is mooi meegenomen. We zijn gestart in Kornwerd en het bleek een goede keuze om het Wad op en helemaal rondom de eilanden te gaan. We hadden tachtig mijl stroom mee. Dat plan hadden we van te voren bedacht, maar ook zullen we wel een beetje mazzel hebben gehad. Het is de eerste keer dat we meedoen. Ik voer met twee vrienden waarmee ik vaker gelegenheidswedstrijdje zeil en dit smaakt naar meer.

PrijsuitreikingSportief

Voor schipper Zomer van de Blue June (Standfast 43) was het eveneens een verrassing dat hij de eerste prijs in ontvangst mocht nemen. Voor de prijsuitreiking trok de nummer een, Joop ten Bokkel van de Vuurflits, zich terug, omdat hij een sticker verkeerd had geplakt, waardoor hij vier mijlen extra leek te hebben gevaren. Tijdens het bekijken van de uitslag en zijn persoonlijke rakkenkaart bemerkte hij de vergissing en meldde dat bij de organisatie. ‘Heel sportief dat de Vuurflits zich heeft teruggetrokken”, vertelt Zomer. ‘Grote klasse. Voor ons was het wel een verrassing, want we hoorden het pas bij de prijsuitreiking. Omdat ik ook voor de ORC overall prijs ging en wil dat alles eerlijk gebeurt, heb ik een protest ingediend tegen de Blacq Magic in de ORC 1. Hij zeilt wel in een andere klasse, maar het moet fairplay blijven.”

De Blue June startte in Hindeloopen, maar het eerste rak pakte niet helemaal gunstig uit. Zomer: ‘Den Oever of Kornwerderzand was beter geweest, we moesten het eerste rak zelfs kruisen. Daarna zijn we het Wad opgegaan. We waren iets te vroeg, maar de kentering bij Den Helder pakte goed uit. We gingen elf knopen over de grond. Het was een hobbelige zee terug naar Harlingen, we hadden een paar zeezieken en konden daardoor op het laatst de spinnaker niet zetten. Ik voer met een gelegenheidsbemanning, waaronder mijn dochter en zoon en een neef. Een familiegroepje dus. We hadden een hele discussie vooraf of we wel of niet het Wad op zouden gaan, maar ik ben blij dat we het hebben gedaan. Er bleef meer wind dan op het IJsselmeer.”

Winnaar van 1965

Tijdens deze jubileumeditie zeilden twee historische jachten mee. De Salacia, een Brabant kruiser, van schipper Van Staveren won in 1965 de eerste officiële 24 Uurs Zeilrace en zeilde nu in de VKSJ klasse (klassieke schepen) naar een derde plaats. Van Staveren kocht het jacht drie jaar geleden van de erven van de eerste eigenaar, L. Weisfelt, die vijftig jaar geleden de eerste editie op zijn naam schreef. Van Staveren: ‘Het was fantastisch. Ik doe voor de tweede keer mee aan de 24 Uurs, maar ben eigenlijk een beginner. Dertig jaar geleden heb ik hem niet uitgezeild, dus heb ik ook geen jaarcijfer gekregen. Ik heb nu jaarcijfer 1. In het schip hangt een plaatje met jaarcijfer 5, de Salacia heeft dus al vijf keer eerder mee gedaan.” De eerste prijs in de VKSJ-klasse was voor Nynke Plaatsman met de Violetta, een Falmouth Quay Point.

Historisch jacht Starnakel

Lemster AkenEen van de jongste deelnemers voer op een van de oudste schepen. De 21-jarige Marco van der Werf voer met de Starnakel, het jacht dat in 1950 de allereerste 24 Uurs Zeilrace won. Omdat er toen maar twee jachten finishten, telt deze race niet mee in de vijftig edities. ‘Het was heel erg gaaf om te doen”, vertelt Van der Werf. ‘Ik zeil voor de eerste keer mee, maar het is een groot succes. Ik zeilde met mijn vader, neef en een vriend, het was druk aan boord. Ik gebruik mijn boot op dit moment als studentenhuis in Amsterdam, omdat ik daar stage loop. Dus er moest nogal wat van boord, voordat we gingen varen. We zijn gestart bij de Hoek van het IJ, hebben eerst een paar rakken op het Markermeer gezeild voordat we naar het IJsselmeer gingen. We hebben bijna 80 mijl gezeild in 24 uur, doordat we ook nog twee uur hebben liggen dobberen iets minder dan we hadden gehoopt. Volgend jaar doe ik weer mee, maar dan probeer ik in de VKSJ klasse te komen. Dat is gunstiger met de rating en de klasse heeft een gelijkwaardiger schepen. Dan moeten we zeker beter kunnen presteren.”

Overige winnaars

De overall prijs in de tocht ging naar P. Van Zoeren met de Melges 24 Team Dutch Cloud/Joint Venture. De eerste prijs in de Polyclassic zeiljachten was voor M. Bolweg met de Albatross, een Contest 33. O. Schilling met de Ragebol, een Trt 1200, won in de multihull klasse en E. Hermans won met de Lemsteraak De Jager in de Rond- en Platbodemklasse. In de ORC 104 zonder spi won J. Schulze met de Jazara, een J 110 en in de ORC4 won J. de Vries met de Desperado (Feeling 32 DI).

Voor de volledige uitslagen ga naar www.deltalloyd24uurszeilrace.nl.

Last modified: 25 augustus 2014
Sluiten