Thomsons zoon Oscar, die werd geboren op zeven januari, bleek hartproblemen te hebben. Naast het herstel van zijn blindedarmoperatie een goede reden voor Thomson om thuis te blijven.
Verbraak ligt de keuze toe vanaf de boot. “Het was een etmaal van gemengde emoties. Aan de ene kant zijn we blij dat de beslissing is genomen en dat we verder kunnen. Tegelijkertijd merken we dat Alex thuis een moeilijke tijd heeft. We denken aan hem en we hopen vurig dat het goed komt.”
Zeventig dagen
In plaats van slechts veertien dagen, vaart Verbraak nu de volledige race. “We hebben altijd gefocust op de terugkeer van Alex op de Kaapverden, dus we moesten mentaal volledig omschakelen. Bovendien moest ik mijn familie vertellen dat ik pas over zeventig dagen thuis zal komen. Het is voor mij nog een beetje onwerkelijk.”
Averij
De wedstrijdvloot is ondertussen onderweg naar Brazilië. Jean Le Cam en Bruno Garcia, bemanning van Président, zijn officieel afgehaakt. Slechts de onderste twee meter van hun mast staat nog op het dek van hun Open 60.
Ook de twee koplopers hebben averij opgelopen. Michel Desjoyeaux en François Gabart aan boord van Foncia botsten op een drijvend voorwerp en verloren daarbij hun zogenoemde crash box, de bumper van de boot. Een crash box wordt gebruikt om in geval van aanvaring met bijvoorbeeld een drijvend object, de romp te behoeden voor lekkage. De crash box van Foncia wordt vervangen in Recife, Brazilië.
Aan boord van Virbac Paprec 3 lijkt de schade wat ernstiger. De rail van de grootschootoverloop is over twee en een halve meter losgerukt van zijn fundering. Jean-Pierre Dick licht de situatie toe vanaf de boot: “Ik was bovendeks toen het gebeurde. Loïck (Peyron red.) sliep. De bouten in het carbon begaven het. We hebben een noodreparatie gemaakt met twee lijnen”, zegt Dick “Het gebeurde vreemd genoeg in rustige omstandigheden, in een licht vlagerige 14-15 knopen sterke wind, niets ongewoons. We zeilden onder vol grootzeil en solent (grootste fok red.). Ik weet eigenlijk niet precies wat er gebeurd is. We zetten koers naar Recife voor reparatie. Beter dat het nu gebeurt, dan in het zuiden."
U kunt de wedstrijd volgen via www.barcelonaworldrace.org
Foto’s: Yvan Zedda/Christophe Launay/Hugo Boss
(MvS)
Last modified: 14 januari 2011