In samenwerking met het Turkse Alvimedica wordt de droom van twee jonge Amerikanen werkelijkheid. Zeven jaar geleden ontstond de droom om een eigen campagne in de Volvo Ocean Race (VOR) te lanceren. Vandaag is op de thuisbasis van de hoofdsponsor in Istanbul de langgekoesterde ambitie waarheid geworden. Team Alvimedica is de vijfde boot die deelneemt aan de editie van 2014-15.
De eerste ontmoeting
Zeven jaar geleden troffen enkele jonge Amerikaanse zeilfanaten elkaar op de set van een Disneyfilm. Mark Towill was net 18 toen hij de vier jaar oudere Charlie Enright ontmoette. Beiden speelden in de Disney reality zeilfilm Morning Light. Daarin werd een zeiljacht gevolgd dat de Stille Oceaan overstak, waarbij grote namen uit het zeezeilen werden gebruikt.
Enright, nu 29, vertelt verder: “We kwamen elkaar tegen bij de trials en we zagen beiden dat filmproject als de start van onze droom, de Volvo Ocean Race. Op de set van Morning Light hadden we veel Volvo Ocean-veteranen als onze coaches. Denk aan Stan Honey, Mike Sanderson en Jerry Kirby. Zij legden voor ons het fundament met betrekking tot oceaanracen op hoog niveau.”
“Die visie is sinds lange tijd duidelijk en heeft als motivatie gediend voor alles wat we hebben gedaan”, voegt Towill eraan toe. Ze richtten samen hun eigen bedrijf ‘All American Ocean Racing’ vanuit Newport, Rhode Island op. Daar zal de race in mei 2015 stoppen.
“Ondanks de geweldige start met de Disneyfilm is het absoluut geen gemakkelijke weg geweest. We hebben veel uren besteed aan zijwegen om er doorheen te kunnen breken. Het gaat erom dat je eigen kansen creëert. We hebben van heel veel mensen hulp gekregen om onze ambitie werkelijkheid te laten worden.”
Van droom tot werkelijkheid
De droom van de twee begon langzaam concrete vormen aan te nemen in oktober 2011. Toen nodigde de Volvo Ocean Race CEO Knut Frostad het duo uit om in Alicante de start van de elfde editie bij te wonen. Enright en Towill stortten zich volledig op de zoektocht naar een hoofdsponsor. Ze vonden het ambitieuze, jonge bedrijf Alvimedia om hun project van een droom naar de startlijn in Alicante te brengen.
Alvimedica
Alvimedica, marktleider in de productie van medische stents en catheters in thuisland Turkije, opende in het najaar van 2012 zijn marketingkantoor in Amsterdam. Het bedrijf heeft samen met het team als doel om een bemanning van hoofdzakelijk onder de 30 jaar samen te stellen.
Alvimedica is één van de snelstgroeiende jonge ondernemingen in Turkije. Nu wil het management zijn horizon verbreden door nieuw terrein te veroveren. De Volvo Ocean Race en de jonge Amerikaanse bemanning vormen hiervoor volgens het bedrijf een geweldig platform. Alvimedica CEO Cem Bozkurt: “We hebben als jonge onderneming een grote ambitie op de mondiale markt. In het zeilen hebben we dezelfde doelstellingen. De Volvo Ocean Race is een snel en dynamisch evenement, dat net als Alvimedica de laatste technologie gebruikt. We zijn trots dat we voor de allereerste keer de Turkse vlag voeren op een deelnemende boot aan ‘s werelds meest uitdagende zeilrace.”
Selectie
Enright is de schipper, samen met Towill zijn zij tot dusver de enige bevestigde bemanningsleden van Team Alvimedica. De volgende stap is het maken van een selectie van zoveel mogelijk jonge zeezeilers. ‘Het plan is dat we eerst in Amerika naar geschikte kandidaten kijken. Vervolgens breiden we uit naar andere landen over de hele wereld, inclusief Turkije en Italië”, aldus Towill.
De in Amerikaanse zeilsport bekende Bill Erkelens is de team CEO. Hij speelde onder andere een leidende rol in het management van diverse America’s Cup campagnes.
Frostad enthousiast
Frostad verwelkomt met plezier de Jong Amerika-campagne en de hoofdsponsor als het vijfde, bevestigde deelnemer aan de Volvo Ocean Race 2014-15. “Dit is één van de spannendste teams die ik heb zien komen sinds ik deze baan heb”, zei Frostad. “Team Alvimedica is precies dat waarvan ik sinds 2008 droom, toen ik in het racemanagement kwam: jonge mensen die het initiatief nemen om een project op te starten.”
Last modified: 30 januari 2014