Zondag 25 oktober verschenen 42 boten in vier verschillende klassen aan de start van de 12e editie van de Transat Jacques Vabre. De zeilers varen in deze doublehanded race van het Franse Le Havre naar Itajai, Brazilië. Een rustige start, maar de wind is sterk toegenomen en daarmee ook de snelheid.
Voordat de zeilers de Atlantische Oceaan op varen moeten zij een tactische keuze maken. westwaarts en dan zuidwaarts naar de evenaar, of direct een zuidelijke koers. De zeilers die voor de westelijke route kiezen krijgen te maken met een flinke depressie. Hoge golven en 40 knopen wind staat hen te wachten.
Schipper van IMOCA Hugo Boss, Alex Thomson: “Het is nat op het dek. We hebben de wind op de boeg en er staat een korte golfslag op zee. Het is een beetje grijs, maar we hebben een goede nacht gehad.” De Hugo Boss is net nieuw en is nog niet tot het uiterste getest door de bemanning. Heel aankomen is het belangrijkste doel volgens Thomson. “We hebben een paar kleine kinderziektes ontdekt, maar niks belangrijks. Het duurt natuurlijk even voordat we een boot als deze helemaal kennen, dus we zijn erg blij met de positie waar we zijn. We hebben allebei een paar uur kunnen slapen, dus we voelen ons goed.”
Pitstop
IMOCA Maitre Coq zeilers Jérémie Beyou en Philippe Legros maken een pitstop in de haven van Roscoff na een losgeschoten stag. “Het schroefgedeelte is losgekomen. Waarschijnlijk door een kapot sluitsysteem.” Het duo zeilde met de J1 toen de stag losschoot: “Een paar uur later hadden we de J2 gezet, dan was onze mast overboord gegaan.” Het onderdeel is vervangen en de zeilers van de Maitre Coq nemen zo snel mogelijk weer deel aan de race.
Vanwege de depressie ten westen van Ierland kiezen de multihulls voor de veiligere zuidelijke route. Zij krijgen als eerste te maken met de gecompliceerde weersomstandigheden van de Doldrums.
De wedstrijd is hier live via tracker te volgen.
Foto: Yvan Zedda Maître CoQ
Last modified: 29 oktober 2015