Tjalk Overwinning vaart als eerste charterschip elektrisch door Nederland. Deze maand ging het 23 meter lange schip na een uitgebreide refit weer te water. De tjalk is nu uitgerust met een 40kw elektromotor en 84kwh aan lithiumaccu’s, die gevoed worden door walstroom. Daarnaast werken ook de kombuis en de verwarming in het 108 jaar oude schip nu volledig op elektriciteit.
Zeiltochten nog duurzamer
“We denken daarmee niet alleen een bijdrage te kunnen leveren aan het terugdringen van de CO2 uitstoot, maar ook het duurzame karakter van de historische zeilvaart steviger vorm te geven,” schrijft charterbedrijf Gouden Vloot, waar Overwinning onder vaart. Toen de tjalk in 2021 plotseling lek bleek door elektrolyse, moest het hele onderwaterschip van binnenuit vernieuwd worden. “Om van een nare situatie een positieve te maken, leek dit het moment om het schip te verduurzamen” aldus eigenaren Joost en Anna.
Verbouwing Vrijbuiter vertraagd
De zeiltochten die de “Eco tjalk” met gasten vaart, zijn nu helemaal stil en uitstootvrij. Zo werd Overwinning het eerste charterschip dat elektrisch vaart. De verbouwing van Vrijbuiter, een andere tjalk die verduurzaamd wordt en waar we dit voorjaar een kijkje namen, heeft namelijk vertraging opgelopen. Het installeren van de zoutaccu’s, een primeur voor de scheepvaart, bleek complexer dan gedacht en is uitgesteld naar dit najaar.
Maar ook de verduurzaming van Overwinning is nog niet helemaal voltooid. Later zullen de accu’s namelijk ook door middel van een brandstofcel op waterstof- of waterstof drager gevoed worden, in plaats van door walstroom.
Pilotschip fossielvrije Waddenvloot
Overwinning is een pilotschip van het Programma Green Shipping Waddenzee. Doel van het programma is het versnellen van een fossielvrije en CO2-neutrale Waddenvloot. De verbouwing werd gefinancierd door het Waddenfonds, Green Shipping, Investeringskader Waddengebied, Provincie Friesland en de Gouden Vloot zelf.
Last modified: 24 mei 2023
“Tjalk vaart volledig elektrisch”?
Het schip zeilt dus niet meer begrijp ik?
Van het blad dat nota bene “zeilen” heet had ik toch wat anders verwacht…
Serieus? Verdiep u even, voordat u reageert…
Wij verwachten eigenlijk ook wat meer van onze lezers 😉
Skûtsje de “Lyste Hendrik” al door mijn bedrijf in 2010 volledig elektrisch gemaakt met loodaccu bank en 20 kW voortstuwing.
Het word de toekomst of de ondergang ,voorlopig vertrouw ik op het groene monster onder in de bak ,want op zee heb je nog geen laadpalen en het oude vertrouwde diesel geluid wil ik niet missen hij doet het altijd en als hij een keer zijn dag niet heeft ,kan ik altijd nog met hem praten
Echt wel bijzonder de technieken van tegenwoordig ! maar het oude vertrouwde zit er gelukkig nog wel in en kan op gevaren worden dus? Al het oude hoeven we nu ook niet direct af te breken toch! ? Het motortje ff horen is ook toch een fijn geluid! Is net zo als het paard voor de wagen of de tractor! Oud en nieuw.