De Staande Mastroute via Amsterdam is in elk geval tot 2026 gestremd, meldt Rijkswaterstaat. De nieuwe verbrede Schipholbrug in de A9, over de Ringvaart, ging kort na ingebruikname kapot en moet worden gerepareerd. Ook het overige deel van de Staande Mastroute kent af en aan problemen.
Techniek bezwijkt onder zware belasting
De tandwielkasten van de nieuwe Schipholbrug bleken niet bestand tegen de krachten die er op het extra grote brugdek komen te staan bij zwaar weer of bij eventuele stroomuitval. Het ontwikkelen en testen van nieuwe tandwielkasten kost tijd, waardoor de brug naar verwachting pas weer in 2026 kan worden geopend.
Noord-zuidroutes beide gestremd
Het westelijke deel van de Staande Mastroute, via Zijkanaal C en Haarlem, is door een defect aan de Buitenhuizerbrug eveneens gestremd. Rijkswaterstaat verwacht dat de Buitenhuizerbrug het half juli weer doet.
Draait de Buitenhuizerbrug half juli weer, dan stuiten zeilers verder naar het zuiden op stremmingen (ter hoogte) van de Coenecoopbrug. Het vaarwater en de brug bij Waddinxveen zijn van 12 tot 28 juli gestremd als gevolg van geplande werkzaamheden en later, van 6 tot 15 september eveneens.
Slechts augustus bruikbaar
Dat zou betekenen dat er in vakantiemaand augustus in elk geval wel gebruikgemaakt zou kunnen worden van de route via Haarlem. Valt er onverhoopt wat uit, dan lijkt de kans om te worden ingesloten echter groot. Hét alternatief om met staande mast van het IJsselmeer naar het Deltagebied te komen: over zee.
Kijk voor de meest recente informatie op Nautin.nl en Vaarweginformatie.nl
- IRVIN W VAN HEMERT PHONE 0