Op pinkstermaandag 5 juni 2006 leverden de deelnemers aan de ABN AMRO North Sea Regatta een spannende eindstrijd. In veel klassen viel de beslissing pas in de laatste race. Het evenement sloot bovendien af met prachtig zeilweer: windkracht vier en opnieuw volop zonneschijn. De winnaars ontvingen hun zilverwerk, cadeaus en de Scheveningse zeefdrukken in de feesttent.
ORC 2: Dubbel en dwars Happy
“We zijn dolblij dat we nu eindelijk overall hebben gewonnen”, zei John van der Starre trots. Op de laatste dag wilde de schipper van de Happy (ORC 2) vooral consolideren: “We gingen voor het overall klassement. De JimJams was nog onze enige concurrent, maar we mochten zeventien punten verliezen. Toch hebben we niet alles uit de kast getrokken.” De Happy is het hele evenement al op dreef. Na winst in de Vuurschepenrace en de North Sea Race, wonnen ze daarna ook alles wat er te winnen viel. Van der Starre: “Het team groeit en de tactische inbreng van Fred Imhoff heeft natuurlijk bijgedragen aan het succes. Er is nu veel meer rust aan boord. Het is echt een geoliede machine.” De JimJams werd tweede en de escXape derde.
IMS B: Rosetta from the Rocks
“We kregen geen enkele race cadeau”, zegt Erik van Vuuren, schipper van de Rosetta from the Rocks. “Dat bleek ook wel uit de boten achter ons, die de ene keer tweede en de andere keer vierde werden. Wij waren ze vaak net een stapje voor qua snelheid, tactiek en handeling. Alles klopte dit weekend.” Het team won de Houtrustrace op vrijdag, de Yeoman Challenge Trophy in het weekend en de Fjellstö Races op Pinkstermaandag. In het totaalklassement, dus over de laatste vier dagen en de twee offshores, eindigde de Lenco van schipper Eddy Lekens op het hoogste schavot voor de Rosetta from the Rocks.
Hans Horrevoets Memorial Trophy
Hans Horrevoets zou dit seizoen veelvuldig met de Roark van schipper Kraan meevaren. Hij zou met dit jonge team eind juni deelnemen aan de Commodore’s Cup. Roark moest verder zonder hem en deed dat voortreffelijk door de ABN AMRO North Sea Regatta in de ORC 1A te winnen. Daarom ontvingen zij de Hans Horrevoets Memorial Trophy. Harold van Zanten: “Dit is de enige prijs die ik nooit had willen winnen.” Kraan vertelde na afloop geëmotioneerd over hun geliefde teammaat: “Vorige winter zette Hans de trainingen op en zijn we met hem aan de slag gegaan. Hij was didactisch geweldig en gaf zoveel vertrouwen aan iedereen. Hij was echt in staat om een team te smeden. We gaan nu in zijn geest verder. Ik ben er trots op dat wij deze erkenning nu mogen ontvangen.”
Max Fun 25: Bronzen strijd
In de MaxFun 25 eindigden Walter Geurts en zijn bemanning met een 2-1-1 zoals verwacht op de eerste plaats. De tweede plek was voor Marco van Driel, terwijl de strijd om brons meer spanning opleverde. Jan-Pieter Botman: “We moesten vanochtend één punt terugpakken op Franz Hawer (BEL) en we stonden er zes voor op Sander Jorissen. In de eerste race lagen we net voor de Belgen toen we een bakboord-stuurboord situatie met Sander kregen.” Botman moest voorrang verlenen, maar wachtte te lang: “We moesten twee strafrondjes draaien. Er kwamen drie bootjes voorbij, die we later weer inhaalden en de Belgen vielen uit met roerproblemen. We stonden toen één punt achter Sander. In de laatste wedstrijd moesten we bij de eerste vier finishen om derde te worden.” Het werd een tweetje en daarmee de derde podiumtrede.
Catamarans: Heemskerk/De Boer winnen F18-duel
Voor de catamarans stond de teller uiteindelijk op twaalf races, wat een record is. De laatste wedstrijd telde dubbel en was niet aftrekbaar. Bij de 41 Formule 18 boten bleef het spannend tot aan het einde. Herwin van der Kamp: “In het tweede kruisrak klapten Mischa Heemskerk en Sander de Boer naar zee en wij bleven onder de kant. Daar pakten zij de plek voor ons.” Volgens Heemskerk zouden ze ook zonder die nieuwe regel gewonnen hebben: “Dan zouden we gelijk aantal punten hebben gehad en was het beslist op onze laatste winst.” Bij de Dart 18 wonnen Diane Rokx en Bas Leyen, in de Hobie 16 Gert Roukema / Roos Reedijk en bij de Hobie 16 met spi Rob Sprij en Sam Frank.
Eenheidsklassen
Bij de Ynglings viel de beslissing pas in het allerlaatste kruisrak. Winnaar Sander Zwanenburg: “Toen voeren we weer op de kont van Maarten Jamin. Hij lag aanvankelijk eerste en wij zesde, maar voor de wind haalden we hem in en wonnen we.” In de Streamline-klasse pakte het team van Robert van Werkhoven de allereerste Nederlandse overwinning: “We hebben deze boot echt net en de Duitse toppers waren hier aanwezig. Ik vind het daarom knap dat we dezelfde bootsnelheid haalden en dat we weerstand konden bieden.” Bij de oud-olympische O-Jollen verspeelde Herman van Eijk op de laatste dag zijn eerste plek aan Jan ten Haven. Van Eijk: “Ik ben in recordtijd omgegaan en overeind gekomen. De race daarna verliep ook niet helemaal top.” Ten Haven profiteerde ervan en pakte de winst. Eduardo van Vianen liet er geen gras over groeien: hij was met zeventien punten voorsprong op Serge Kats de beste Laser Standard-zeiler van deze ABN AMRO North Sea Regatta. Bij de Laser Radial nam Steven Krol de beker in ontvangst. Het lichtgewicht stapte tijdelijk terug naar de Radial om mee te kunnen doen aan het EK en WK in die klasse: “In deze boot kan ik met alle winden meekomen. Het was een leuke competitie hier en ik hoop deze lijn door te zetten.” De nummers twee en drie van het J-22-klassement van gisteren verspeelden hun positie in de laatste race met een zwarte vlag. Nederlands Kampioen Jeroen den Boer hield het hoofd koel en pakte de winst, gevolgd door wereldkampioen Tjarco Timmermans en Edgar Westerhuys.
EK IMS 600: Checkmate 3 maakt achterstand goed
Op zondag 4 juni 2006 pakte de Checkmate 3 van schipper Peter de Ridder onverwachts toch de Europese titel IMS 600. Het EK IMS 600 was onderdeel van de Scheveningse ABN AMRO North Sea Regatta 2006. Na de gemiste offshore eerder deze week, achtte de Checkmate 3 zichzelf kansloos voor de overwinning. Het evenaren van de zilveren positie van 2005 zou al een hele uitdaging worden. De concurrentie hield echter ernstig rekening met een comeback van kampioenen van 2004. En de familieboot flikte het inderdaad, nadat het vier races op rij won.
“We hebben het weggegeven”, verklaarde Stijn Becker van de Daikin Airco, die lang op de eerste plek in het tussenklassement stond. De eerste start ging gelijk fout: “We vertrokken in de tweede linie en iedereen voer over ons heen. In de tweede wedstrijd woei het minder. We waren mooi weg. Daarna lagen we een paar keer in de parking en finishten we als zevende. De Checkmate voer twee eentjes en dan ben je de terechte winnaar.”