De organisatie van de Volvo Ocean Race 2008/09 heeft de regels van de Volvo Open 70 verfijnd. Uiteraard is vooral gekeken naar de problemen van de boten in de afgelopen race.
Om de nieuwe generatie boten veiliger en steviger te maken is een aantal maatregelen genomen.
Een maximum gewicht voor de kiel en bulb van 7,4 ton. Dit voorkomt dat gewichtsbesparing in de romp wordt gebruikt voor de kiel om prestaties te verhogen.
De bandbreedte van het bootgewicht wordt nauwer: 13,86 14.00 ton, in plaats van de vroegere 12,50 14 ton. Om er zeker van te zijn dat de boot voldoende stevig wordt geconstrueerd.
De kieldeuren, zoals Movistar en de Black Pearl hadden, worden verboden.
De spinnakers mogen op rollers worden gevoerd en aan de garderobe wordt een masttop spi toegevoegd. De rollers zorgen voor meer veiligheid en gemak voor de bemanning; de masttop spi verbetert de bootprestatie in licht weer.
Spibomen zijn niet toegestaan. Om kosten van onderzoek naar andere zeilconfiguraties te drukken.
De ‘hulpstukken’ blijven beperkt tot twee steekzwaarden, in combinatie met een of twee roeren. Dit beperkt de R&D kosten en bewaart de huidige eigenschappen van de oceaanracers.
Het gebruik van titanium in de kieldrukkers wordt verboden. Ook dat bespaart kosten en moet de betrouwbaarheid vergroten.