Nieuws

Pip Hare blikt terug op de Vendée Globe

Vermoeid, maar vastbesloten. Hoe deed ze dat?

11:11

Pip Hare weet wat doorzetten is. Tijdens de Vendée Globe begin dit jaar liet ze zich niet uit het veld slaan toen achtereenvolgens de overloop, watergenerator, windmeter en roerkoning stukgingen. Midden op de oceaan verving of repareerde ze deze onderdelen. Vermoeid, maar vastbesloten. Hoe deed ze dat?

De Vendée Globe was precies zoals ik gedroomd had dat het zou zijn, en meer. Elke dag bleek een immense uitdaging – mentaal en fysiek. Ik heb gegild van het lachen, op m’n knieën gezeten van totale lichamelijke uitputting en heb nóg beter leren omgaan met teleurstellingen. Toch heb ik er geen moment aan getwijfeld wat ik aan het doen was: elke dag was ik precies op de plek waar ik wilde zijn.

Underdog

Het was al een zware strijd om überhaupt aan de startlijn te verschijnen. Medallia was de op twee na oudste boot van de vloot en ik was nog maar een beginner in de IMOCA- klasse. Ik had een klein team om aan de boot te werken en er was maar weinig tijd om de verbeteringen die we hadden doorgevoerd te testen, toen Medallia instapte als hoofdsponsor.
Bij de start had ik nog geen idee hoe mijn boot en ik zich verhielden tot de rest van de vloot. Mijn enige doel was: zorgen dat ik de race uitvaar om zo mijn Vendée Globe-kwalificatie veilig te stellen. Van de niet-foilende boten waren er twee andere die ook in 2000 waren gebouwd, dus daarmee kon ik mezelf vergelijken. Daarnaast waren er een paar boten uit het bouwjaar 2007; die zou ik toch wel bij kunnen houden?
Als je me bij de start verteld had dat ik slechts vier uur achter een foilende boot zou finishen, had ik je dus nooit geloofd. Toch heb ik tijdens de race mijn verwachtingen steeds moeten bijstellen: door de boot elke dag harder te pushen – iets wat ik leuk vond en waar ik blijkbaar ook beter in werd – namen de prestaties toe.

Storm = extra wind

De eerste signalen dat Medallia en ik hard voeren, kreeg ik in de tweede week van de race, toen storm Theta naderde. De meeste zeilers achteraan in de vloot besloten om de depressie heen te zeilen, maar Didac Costa (met een net zo oude boot als die van mij) en ik kozen er juist voor om te gijpen naar het centrum van het systeem en de hardere wind. Zo had ik zelf in de hand hoe dicht ik het systeem wilde naderen. Wat me sterkte in dit besluit was de ervaring die ik opdeed met harde wind in het Engelse Kanaal, waar ik een maand lang trainde, voorafgaand aan de race. Waarom zou ik dan voor deze storm wegduiken? Eerlijk gezegd verbaasde het me wel dat de andere boten geen profijt trokken uit die extra wind – het zorgde er zelfs voor dat ik even mijn eigen oordeel in twijfel trok. Was dit een te groot risico zo vroeg in de race?
Toch voelde het niet als een risico, maar als de juiste beslissing in deze wedstrijd. Dus ik genoot van de extra snelheid. Natuurlijk was ik opgelucht toen ik ontdekte dat Didac, die al in zijn derde rond-de-wereldrace zit, dezelfde tactiek koos: we gijpten een mijl van elkaar af.
Tegen de tijd dat we bij de doldrums arriveerden, voer ik vooraan in een groep boten die uiteindelijk bij elkaar zouden blijven tot het begin van de Indische Oceaan. Het lukte me zelfs om voorbij een van de foilende boten te komen, eentje die er vanaf de start voluit voor gegaan was. Ik was stomverbaasd, maar het smaakte naar meer. Als ik nú bij deze boten kon blijven, waarom zou ik dat dan voor de rest van de race ook niet kunnen? Ik kreeg een nieuw doel voor ogen; daarna heb ik nooit meer ook maar 1 mijl toegegeven zonder er heel hard voor te vechten.

Zeilen 01/2022

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Waarom was Hare verslaafd aan snelheid? Wat bedoelt ze met ‘één probleem per dag’? Welke reparaties voerde ze uit om snelheid te behouden? Hoe heeft ze midden op de oceaan haar roer vervangen? En welke plotseling ontbrekende informatie had enorme invloed op haar prestaties? Je leest het allemaal in Zeilen 01/2022! Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 26 januari verkrijgbaar in de winkel. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.

Omslagfoto en foto: © Pip hare/Medallia

Last modified: 24 december 2021
Sluiten