In februari treffen Alinghi en BMW Oracle elkaar in een best-of-three serie om de America’s Cup. Tenminste, dat is de laatste stand van zaken in het van rechtszaken vergeven epos, waartoe het oudste internationale sportevenement is verworden.
Want terwijl ik dit opschrijf, heeft Alinghi een nieuwe rechtszaak aangespannen tegen uitdager BMW Oracle. Dat syndicaat had dinsdag hetzelfde gedaan, maar dan natuurlijk tegen Alinghi. Intussen is er nog geen plaats voor het evenement bepaald, na eerdere uitputtende, saaie en voor het publiek onbegrijpelijke gevechten.
Waar het publiek de interesse al lang verloren heeft, vechten de twee multimiljonairs aan top van de syndicaten, Larry Ellisson (BMW Oracle) en Ernesto Bertorelli (Alinghi), gezellig door. Niets aan de hand in de wereld tenslotte.
Er is nog veel werk te verrichten dus, voor we boten op het water zullen zien. Wat wel vaststaat is dat wie het tegen die tijd nog iets zal kunnen schelen, een catamaran (Alinghi) en een trimaran tegen elkaar zal zien strijden. In een best-of-three.
Een schril contrast met de uitvoering van 2007, met de spanning van de voorafgaande kwalificatie via de Louis Vuitton Cup en een bloedstollende finale die op een paar seconden beslist werd.
De uitgeklede, maar miljoenen aan ontwikkelingskosten en (vooral) juridisch geneuzel kostende, America’s Cup wordt dus verzeild met multihulls. Het is dan ook niet gek dat Alinghi een beroep heeft gedaan op Loick Peyron.
De Franse zeiler kan gerust worden gezien als een grootheid. De vijftigjarige is 43 keer de Atlantische oceaan overgestoken, waarvan 18 keer solo, en is de winnaar van twee Transat Jacques Vabres en drie Transats. Hij heeft, zoals veel Fransen, veel ervaring met multihulls.
Brad Butterworth, de schipper van het team, roemde zijn ervaring en noemde hem een ‘aanwinst’. Wellicht zullen we over zeven maanden zien of dat ook werkelijk zo is.
Last modified: 17 juli 2009