Bijna zonder mast
Door een aantal tegenslagen zagen Dick en Foxall hun voorsprong drastisch afnemen. Zo hadden ze lastige weersomstandigheden en raakten ze bijna door hun voedsel heen. Om alles nog erger te maken verloren ze bijna hun mast. Jean-Pierre Dick: ‘Ter hoogte van Cabo Frio (Brazilië, red.) brak de voorstag van onze Solent en verloren we bijna onze mast! Gelukkig zat het voorstag nog op zijn plek, maar de trommel van de rolreefinrichting van de Solent vloog in het rond op het voordek en dat was erg gevaarlijk. Wij kregen het voor elkaar om het weg te halen en Damian nam een risico door op het voordek te gaan. Uiteindelijk gebruikten we de gennaker roltrommel en maakten we het voorstag vast, maar het gaf ons wel wat zorgen. Op een gegeven moment dacht ik dat het uit was voor ons.’
Toch ziet het er rooskleurig uit voor Paprec-Virbac 2. Verwacht wordt dat ze vroeg in de avond in Barcelona finishen. Hugo Boss volgt en bereikt woensdag de eindstreep. Tenemos II, die al een aantal nachten de snelste boot is, bereikt waarschijnlijk donderdag de Straat van Gibraltar.
Stand op 10 februari om 18:00 uur:
1-Paprec-Virbac 2, Jean-Pierre Dick/ Damian Foxall, 247 nm DTF
2-Hugo Boss, Alex Thomson/ Andrew Cape, 326 nm DTL
3-Temenos II, Dominique Wavre/ Michéle Paret, 1,152
4-Mutua Madrilena, Javier Sanso Windmann/ Pachi Rivero, 1,405
5-Educación sin Fronteras, Servane Escoffier/ Albert Bargues, 2,710
Retired – PRB, Vincent Riou/ Sébastien Josse (broken mast)
Retired -Delta Dore, Jérémie Beyou/ Sidney Gavignet (broken mast)
Retired – Estrella Damm, Guillermo Altadill/ Jonathan McKee, (rudder damage)
Retired – Veolia Environnement,Roland Jourdain/Jean-Luc Nélias (broken mast)
Tekst: José de Jong
Foto: Barcelona World Race