Bernard Stamm, de Zwitserse oceaanzeiler die Open 60 Rivages (Cheminées Poujoulat) twee dagen voor kerst onder zijn voeten vandaan zag zinken, heeft een gedeelte van zijn boot terug. De douane zag tijdens een patrouillevlucht de wrakstukken drijven op 14 mijl ten noorden van het Franse eiland Vierge. De Open 60 brak op de terugreis vanuit Brazilië op 200 mijl van Land’s End in zwaar weer in twee stukken. Stamm en zijn co-schipper Damien Guillou werden uiteindelijk gered door een vrachtschip.
Berging
Na de ontdekking van de restanten markeerde de Franse marine de wrakstukken met een gps-baken. Met behulp van reddingsboot van de SNSM (het Franse equivalent van de KNRM) heeft Stamm tijdens een twaalf uur durende operatie de wrakstukken naar de kust gesleept, waar ze ‘voor anker’ zijn gelegd. Onder andere het achterschip en het waterdichte boegcompartiment zijn teruggevonden. Stukken van de tuigage houden de delen bij elkaar.
Stamm hoopt te kunnen bepalen waardoor de boot in tweeën is gebroken. “Maar het is nog te vroeg om daar iets over te kunnen zeggen. Ik zou verrast zijn als we wel wat vinden, want in twee weken tijd heeft de zee zijn werk gedaan. De boot is opgekauwd. De kajuit is weg en er is is nog maar een paar meter over van de boot.”
Gezonken op de terugweg
Na zijn deelname aan de Transat Jacques Vabre van Frankrijk naar Brazilië, zeilde Stamm zijn boot samen met Damien Guillou terug naar Europa. Op de avond van 23 december 2013 op de Keltische Zee, schakelde hij de Epirb in.
Vlak na de redding vertelde Stamm wat er gebeurde: “Damien (Guillou red.) en ik waren ongeveer op 200 mijl van Cornwall, met nog 180 mijl te gaan naar Brest. We zaten net iets voor het front en hadden ongeveer 44 knopen wind, maar het was goed te zeilen. We hadden voorbereidingen getroffen voor als de wind aan zou wakkeren; we hadden de stormfok aangeslagen en het grootzeil vier keer gereefd. Toen we van een golf afvoeren, brak de boot vlak voor de steekzwaarden in tweeën. De mast bleef nog even staan en we sloten alle waterdichte deuren vlak voordat de boel achterover naar beneden kwam. Direct daarna sloegen we alarm.”
Een Franse Falcon 50 en een Britse SeaKing kwamen te hulp, maar slaagden er na meerdere pogingen niet in om Stamm en Guillou aan boord te krijgen. Een Noors vrachtschip schoot te hulp en slaagde erin de zeilers in veiligheid te brengen en Stamm moest toezien hoe zijn Open 60 naar de diepte zonk.
Foto: Snsm
Last modified: 13 januari 2014