Actueel, Nieuws

OM eist 170 uur werkstraf tegen schipper

11:13

Tegen de schipper die op 25 juni 2013 met zijn binnenvaartschip een huurkruiser overvoer is een taakstraf van 170 uur geëist, waarvan 70 uur voorwaardelijk. Beide boten voeren richting Grou op het Prinses Margrietkanaal toen het ongeluk gebeurde. De kruiser voer in de dode hoek van het 110 meter lange binnenvaartschip, de binnenvaartschipper had de boot ook op zijn radar over het hoofd gezien. De 67-jarige man en zijn 64-jarige vrouw die op de kruiser voeren kwamen bij het ongeluk om het leven.

In haar pleidooi zegt advocaat Ooykaas dat getuigen de kruiser in het midden van de vaargeul hebben zien varen. Volgens de advocaat zou de aanwezigheid van veerpont De Burd ook te maken kunnen hebben met het feit dat veel watersporters in het midden varen. “Deze pont -met twee uitstekende kleppen aan beide kanten- is de schrik van watersporters. Het kan zomaar oversteken en dat doet het ook”.

Op 9 oktober doet het rechtscollege uitspraak over de zaak.

Meer ongevallen op het water

Verslagenheid bij bemanningsleden van de gastanker die het jacht heeft overvarenUit cijfers van Rijkswaterstaat blijkt dat het aantal ongevallen met recreatieboten in Nederland in de laatste jaren meer dan verdubbeld is. In 2004 waren er nog 198 ongelukken, in 2012 is het aantal gestegen naar 473. In het rapport Monitoring Nautische Veiligheid 2013, komt de stijging volgens Rijkswaterstaat door de toename van recreatievaart en doordat de ongelukken beter worden geregistreerd.

Menselijk falen (bedieningsfouten en onoplettendheid) blijft de belangrijkste oorzaak van geregistreerde scheepsongevallen. In de onderzoeksperiode van 2011 en 2012 is het aantal scheepsongevallen op de corridor Noord-Nederland het omvangrijkst. De corridor Rotterdam Duitsland kent in verhouding een hoog percentage significante scheepsongevallen en vertoont over de periode 2006-12 een stijgende trend in significante scheepsongevallen.

De grootste aantallen schepen betrokken bij geregistreerde (significante) scheepsongevallen komen uit de binnenvaart en de recreatievaart. Met name de categorie betrokken recreatievaart neemt de laatste 6 jaar flink toe: een verdubbeling sinds 2007.

Bron: www.rijkswaterstaat.nl

Last modified: 26 september 2014
Sluiten