Nieuws

Obstakels en ondieptes (niet) op de kaart

09:45

Op vakantie of gewoon een stukje zeilen? Tochtplanning- en voorbereiding zijn het halve werk. Dan hoef je tijdens het zeilen alleen nog maar wacht te houden en de zeilen te trimmen. Omdat altijd scherp zijn veel energie kost, helpen we een handje.

Hier gaat het gros de mist in

De KNRM heeft een Hotspotkaart gepubliceerd met daarop de plaatsen waar het vaak misgaat. Zeilers zijn uiteraard verstandige mensen en komen nooit in de problemen, maar laten we voor de zekerheid even goed kijken naar de hotspotkaart. De vijf genoemde plaatsen: Waddenzee, noordoosten IJsselmeer, Grevelingenmeer en Veerse meer, Randmeren en Biesbosch. Het gaat met name om ‘vastlopen op ondieptes’ door ‘navigatieproblemen’ en ‘wind’.

De Hotspotkaart van de KNRM

Hotspotkaart KNRM. Klik voor groot. (c) KNRM

De Steile Bank

We pakken het noordoosten van het IJsselmeer eruit. Daar noemt de KNRM als voorbeeld de Steile Bank, een uitstulping van de Zuid-Friese kust tussen Lemmer en Oudemirdum. “Die zandbank heet niet voor niets ‘de Steile Bank’,” stelt KNRM-schipper Wiebe Amels. “Het gaat daar van twee meter diepte ineens naar dertig centimeter. Als je van Lemmer langs de kust vaart richting Stavoren, houdt dan de rode tonnenlijn aan stuurboord, dan kan er niks gebeuren. Maar veel zeilers navigeren niet goed en zijn onvoldoende voorbereid. Dan huren ze een zeilboot, krijgen een summiere uitleg en gaan op pad.”

Ook voor kleine jachtjes

De oostkant van het IJsselmeer heeft wat ons betreft nog meer aandachtspunten. Daar is het opletten geblazen aan de oostkant van de vaargeul naar Kornwerderzand. Met name rondom de aanloop van Makkum kan de bodem ook voor kleinere kajuitjachtjes nog te ondiep zijn. Vanwege de heersende zuidwestenwind staat er daar, aan de lagerwal, bovendien dikwijls een pittige golfslag.

Ondieptes bij Kornwerderzand

De aanloop naar Kornwerderzand. Iets west van VF 5 staat nu een meetpaal. (c) Eric van den Bandt

Staat niet op de kaart

Ervaren schipper of niet, als onverlichte objecten nog niet op de kaart staan, is het moeilijk ze te ontwijken. Zo staat er sinds kort een zeer solide meetpaal van Rijkswaterstaat buiten de eerder genoemde vaargeul naar Kornwerderzand. Op ongeveer 100 meter van boei VF 5, een veelgebruikt waypoint in aanloop naar Kornwerderzand, staat nu een heldergele paal met een klein platform erop. Ook bij Den Oever zou zo’n object zijn geplaatst. Omdat het niet te vinden is in de BaZ of op de bijgewerkte digitale kaarten, vroegen we Rijkswaterstaat om details, maar die hebben we bij publicatie van dit bericht nog niet ontvangen. Een update volgt zo snel mogelijk.

-> Update: de posities zijn bekend. Hier (.docx-bestand) staat het oorspronkelijke bericht.

In het kort:

  • Meetponton met de naam WS1 lag voorheen voor het Spui bij Kornwerderzand en is nu verplaatst naar de Middelgronden op onderstaande positie.
  • Verplaatst meetponton WS1
    53° 3,1002 N/5° 18,6180 O
  • Geplaatste meetpalen:
    Het lichtkarakter van alle drie de palen is: Lichtkarakter 28, Fl(5)20s, kleur geel
  • Den Oever vaargeul (FL73):
    52° 54,2621 N/5° 4,8423 O
    Waterdiepte: 7,7 meter
  • Kornwerderzand vaargeul (FL75):
    53° 2,9206 N/5° 20,6896 O
    Waterdiepte: ± 9,3 meter
  • Kornwerderzand Spui (FL74):
    53° 4,0810 N/5° 19,7235 O
    Waterdiepte: 13,4 meter
Naast ondieptes kunnen ook de langere wachttijden voor sluizen en bruggen obstakels vormen

Langer wachten bij de sluis. (c) Hans Steinmeier/ANP

Langer wachten door personeelstekort

Het is mogelijk dat je bij sluis of brug langer moet wachten. Rijkswaterstaat liet begin juli weten dat ze nog hard op zoek zijn naar personeel voor sluis- en brugbediening – met de interessante naam ‘nautisch operator’. Door het huidige personeelstekort zijn de roosters weliswaar gevuld, maar is de rek eruit. Bij onvoorziene omstandigheden of uitval kan het voorkomen dat de wachttijden bij bruggen of sluizen langer zijn dan gebruikelijk. Uiteraard zijn dergelijke zaken op vaarweginformatie.nl te zien.

Actuele informatie

Omslagfoto louter illustratief (c) Ben Rutte

Tags: Last modified: 23 augustus 2022
Sluiten