Nieuws

Nieuwe KNRM-reddingboot doorstaat kantelproef

Bekijk de video van deze belangrijke technische sessie

14:14

Een kantelsysteem zorgt ervoor dat een boot na kapseizen weer terugdraait in de oorspronkelijk positie. Of dat systeem doet wat het belooft, wordt getest tijdens een kantelproef. Eind september werd de nieuwe KNRM-klasse Chaterina D aan zo’n test onderworpen en onlangs zijn hiervan de beelden op social media gedeeld.

Eerste even kort het kantelsysteem uitgelegd. Dat bestaat uit een kantelzak die zich achterop het frame bevindt. Na activatie zal deze zich vliegensvlug vullen met lucht. Hierdoor richt de boot zich automatisch op en is daardoor weer een veilig platform om op terug te kunnen keren. Dat is een belangrijke vereiste voor KNRM-reddingboten die vaak in zeer heftige omstandigheden redders en geredden weer veilig aan wal moeten brengen.

Bij de kantelproef wordt de boot door middel van een kraan gekanteld, om zo het omslaan na te bootsen. Tijdens de simulatie zijn geen personen aan boord. De KNRM laat weten erg blij te zijn met het goede resultaat dat de nieuwe Chaterina D tijdens deze belangrijke technische sessie heeft laten zien. Verder is die dag ook nagedacht waar de ‘tube-accenten’, dat wil zeggen de handvaten en grijplijnen, worden gepositioneerd. Dit gebeurde in samenspraak met de redders van de stations die in de toekomst met een Chaterina D zullen uitrukken. Uiteindelijk zal de eerste boot operationeel in gebruik worden genomen door Station Vlieland.

Bekijk hieronder een video van de kantelpoef:

Over de Chaterina D-klasse

Aan deze kantelproef is bijna drie jaar voorbereiding voorafgegaan. Er is gekozen voor bouwen in aluminium, een materiaal dat beter recyclebaar is dan het polyester van de oude generatie reddingsboten. De motoren zijn viertaktmotoren en daarmee stiller, zuiniger en ze stoten minder CO2. Ook de ergonomie is aangepast op de lichaamsbouw van de huidige bemanningsleden, die in vergelijking met 40 jaar geleden een stuk langer zijn.

Vervanging van de huidige vloot

De nieuwe Chaterina D-klasse betreft een serie van twaalf reddingboten, die de Atlantic 75-klasse zullen gaan vervangen. De eerste Chaterina D-reddingboot kan gebouwd worden dankzij een schenking door Chaterina Hollenga en Dick Veen. Bij de KNRM is het gebruikelijk dat de naamgeving van de reddingboot aan zo’n schenking is verbonden. Voor de volgende 11 reddingboten van deze klasse hebben al tien schenkers toegezegd de bouw te bekostigen. Ook zij geven de reddingboot een naam naar hun wens.
Behalve de 12 reddingboten van de Chaterina D-klasse, moeten de komende 15 jaar nog zo’n 60 reddingboten worden gebouwd ter vervanging van de huidige vloot.

Omslagfoto: © KNRM

Tags: Last modified: 18 oktober 2023
Sluiten