Op de onlangs gerenoveerde Haringvlietbrug prijkt een nieuw brugsein: rood-dubbel groen. Hoewel de nieuwe lichtcombinatie pas per 1 januari 2025 officieel aan het BPR toegevoegd wordt, kun je het in de praktijk al wel tegenkomen op het water. Wat betekent het sein en waarom is het nodig?
Rood-dubbel groen
“Het nieuwe brugsein ‘rood-dubbel groen’ wordt toegevoegd om duidelijk te maken dat wanneer een brug geopend is, de scheepvaart van beide zijden tegelijkertijd door mag varen,” licht een woordvoerder van Rijkswaterstaat toe.
“Dit sein is noodzakelijk omdat het oude sein ‘rood-groen’ alleen aangaf dat scheepvaart van één kant door mocht varen zodra de brug open was. Het nieuwe sein voorkomt verwarring en zorgt voor efficiëntere en veiligere doorvaart bij bruggen waar dubbel passeren mogelijk is, met name bij drukke bruggen met veel pleziervaart. Hierdoor kan de openingsduur van de brug verkort worden, omdat schepen van beide kanten tegelijk kunnen passeren.”
Haringvlietbrug
Op dit moment kom je rood-dubbel groen alleen tegen op de Haringvlietbrug. Wel is Rijkswaterstaat van plan het sein bij meer bruggen te gebruiken: “Bij de renovatie van de Merwedebrug Papendrecht zullen dezelfde seinbeelden worden toegepast. Bij andere bruggen in Nederland wordt er per brug gekeken wat de mogelijkheden zijn. De brug moet sowieso voldoende breed zijn zodat schepen elkaar van beiden kanten kunnen passeren. Daarnaast heb je bij bepaalde bruggen, zoals de Spijkenisserbrug, niet te maken met passerende schepen, daar gebruikt ieder een eigen opening.”
Rood – dubbel groen is vooral belangrijk voor de pleziervaart: met beroepsvaart voor een brug mag dubbel passeren bij de Haringvlietbrug niet. “Als er ook beroepsvaart wacht op een opening, zal de bedienaar aan slechts een kant groen geven en als de beroepsvaart is gepasseerd eventuele scheepvaart van de andere kant laten passeren.”
Beeld: Rijkswaterstaat en Varen doe je samen!
€13,49
Deze gids zet op overzichtelijke wijze de basis van navigatie op een rij: zeekaarten, betonning en lichten, gps en ais, kompas, log, dieptemeter, scheepsposities, koersen en peilingen, getijden en stromingen, reis voorbereiding, en het weer. Leuk om te weten, en handig om achter de hand te hebben, als geheugensteun of naslagwerk aan boord.
Dat wordt spannend, met al die mensen die geen vaarbewijs hebben. Veel snappen het nu al niet.
Bij een brug in Giethoorn ook al gezien.
Ook bij dit brugsein mag je pas doorvaren als rood uitgaat. Voegt in de praktijk niet veel toe naar mijn mening.
“Dit sein is noodzakelijk omdat het oude sein ‘rood-groen’ alleen aangaf dat scheepvaart van één kant door mocht varen zodra de brug open was.” – Dit is een wat merkwaardige uitleg gezien dat het BPR bij rood-groen spreekt van “Doorvaart verboden, wordt aanstonds toegestaan”. Maar niet onmogelijk natuurlijk.
Het zou echter duidelijker zijn geweest als men enkel en dubbel groen zou gaan hanteren zoals boven brugopeningen ook enkel en dubbel geel voor de mogelijkheid tot al-dan-geen tegenliggers aanduidt.
We gaan nu dus 1 groene lamp toevoegen aan hetgeen een verbod tot doorvaart inhoudt waarmee het sein plotseling toestaat vanaf twee zijden door te varen…
Nou ja, echt weer zoiets waarvan je denkt: “ wie verzint zoiets”. Als er n brugopening is en de doorvaart is breed, dan gaan schepen vaak vanzelf al naast elkaar varen. Deze oplossing brengt aanvaring dichterbij.
De bovenste 2 lichten 90 graden draaien had overzichtelijker geweest.
Dan kan je concluderen dat de linkerzijde bezet is.