Nieuws

Nederlandse zeilers vermist op de Atlantische oceaan

Twee Nederlandse zeezeilers zijn sinds 3 november vermist op de Atlantische oceaan. Jan Jaap Toxopeus (17) en Hein Bart (37) vertrokken op 16 oktober vanuit Savannah in de Verenigde Staten voor een delivery naar Hellevoetsluis. Ze verwachtten dertig dagen erover te zullen doen. De reis duurt nu al ruim 46 dagen, maar de familie is nog optimistisch over hun terugkeer. Beiden zijn ervaren wedstrijd- en oceaanzeilers.

11:36

Twee Nederlandse zeezeilers zijn sinds 3 november vermist op de Atlantische oceaan. Jan Jaap Toxopeus (17) en Hein Bart (37) vertrokken op 16 oktober vanuit Savannah in de Verenigde Staten voor een delivery naar Hellevoetsluis. Ze verwachtten dertig dagen erover te zullen doen. De reis duurt nu al ruim 46 dagen, maar de familie is nog optimistisch over hun terugkeer. Beiden zijn ervaren wedstrijd- en oceaanzeilers.


<a href=Klik hier om te vergroten” border=”0″ />
De Wellsh Dragon, een 12 meter Farr Dickerson, vertoonde gedurende de reis een aantal gebreken, waardoor vertraging werd opgelopen. Het grootzeil scheurde en was niet meer te gebruiken. De zeezeilers maakten van de genua 3 een noodgrootzeil. Op 3 november was het laatste contact met het thuisfront via de satelliettelefoon. Toen werd duidelijk dat er spanningsproblemen waren. De motor kon niet meer gestart worden en de accu’s waren bijna leeg. Volgens de familie is waarschijnlijk de satelliettelefoon leeg en heeft de rest van de apparatuur geen stroom meer. De zeilers hebben wel een handheld marifoon, maar die heeft een bereik van ongeveer vijf mijl.


Jan Jaap en Hein hebben een zware storm over zich heen gekregen, vlak na het laatste contact met de familie. Mogelijk is hun mast gebroken en zetten ze de reis onder noodtuig voort. Of erger nog: hebben ze hun schip moeten verlaten en zitten ze in een reddingsvlot. Volgens Peter Verburg van de Kustwacht hebben de zeilers een noodbaken aan boord, een epirb. Deze is tot nog toe niet geactiveerd. De familie put daaruit hoop, omdat is afgesproken dat de zeilers deze alleen in geval van echte nood zouden activeren. De epirb zit volgens de familie niet achterop het schip gemonteerd, maar is verpakt in een waterdichte zak en gereed om mee te nemen in het vlot.


Op 16 november waarschuwde de familie de Nederlandse Kustwacht. Deze heeft vervolgens de autoriteiten in Halifax Canada, Ierland, Engeland en op de Azoren gewaarschuwd en radioverkeer op gang gebracht. Alle schepen op de route zijn gevraagd uit te kijken naar de Wellsh Dragon. Dagelijks wordt er via Inmarsat een bericht uitgezonden. De Engelse en Canadese Kustwacht hebben met vliegtuigen een groot gebied afgezocht, uitgaande van de laatst bekende positie. Een Nederlandse Orion die van Marokko naar Nederland terug moest, heeft afgelopen vrijdag een omweg gemaakt over zee en gezocht naar de zeilers.


Eind vorige week berichtte een vrachtschip contact te hebben gehad met de Wellsh Dragon voor een zogeheten radiocheck. Een paar uur later kreeg de kapitein het bericht van vermissing binnen en waarschuwde de autoriteiten. Een Engels vliegtuig is op die exacte positie gaan zoeken. Zonder resultaat. Verburg: “We vermoeden nu dat de kapitein het Engelse vliegtuig heeft gehoord. Deze zond om de paar minuten een bericht via de marifoon uit, waarin ze de Wellsh Dragon verzocht om een radiocheck. Als het schip werkelijk contact heeft gehad met de zeilers, zouden ze wel een bericht voor het thuisfront hebben doorgegeven. De kapitein is er echter absoluut zeker van dat hij contact heeft gehad met het zeiljacht zelf en niet het vliegtuig heeft gehoord.”


De Nederlandse Kustwacht is niet actief aan het zoeken in het gebied ten zuidwesten van Ierland. Verburg: “Dat is ons gebied niet en onze vliegtuigen hebben het bereik niet om daar te gaan zoeken. Het enige dat we kunnen doen is het radioverkeer met de scheepvaart op gang houden en met de autoriteiten in dat gebied contact houden. Of deze actief gaan zoeken is hun beslissing, niet de onze.”


De laatst bekende positie van 3 november van de Wellsh Dragon is 45 44 N, 32 20 W, ongeveer 450 mijl ten noordwesten van de Azoren. De route noordelijk boven de Azoren langs is de kortste weg naar huis, maar in dit jaargetijde niet de prettigste. Er is een grote kans op zware depressies.


Klik voor meer informatie op het logboek van de Wellsh Dragon: http://www.hvhdc.nl/wellshdragon



 

Last modified: 4 september 2007
Sluiten