Tijdens de uitreiking van de jaarlijkse ingenieursprijs de Vernufteling is het Greenheart Project-zeilend vrachtschip eervol vermeld. Het project kreeg niet het meeste stemmen, maar draagt volgens de jury het meest bij aan technologische vooruitgang in ontwikkelingslanden en afgelegen gebieden op de oceaanen. De vernufteling wordt ieder jaar door het Koninklijk Instituut van Ingenieurs uitgereikt aan het meest innovatieve technisch idee met economische waarde, dat technologisch geavanceerd is en bovendien maatschappelijke waarde heeft.
Duurzaam varen
Het Greenheart project startte in 2009 in Japan met de ontwikkeling van een klein vrachtschip (50DWT, 3 TUE) dat geschikt zou moeten zijn om in kleine havens en op stranden te kunnen laden en lossen. Het doel van het project is om met het gebruik van bewezen technieken een schoon, goedkoop (USD500.000), en toch doeltreffend schip te ontwerpen voor gemarginaliseerde markten in ontwikkelingslanden zonder het gebruik van de vaak afwezige havenkranen en te dure en vervuilende fossiele brandstoffen. Een hoofdmotor ontbreekt dan ook en de mast doet tevens dienst als hijskraan.
Bouwpakket voor iedereen
Het bijzondere aan Greenheart is dat het een open source project betreft dat slechts in een paar jaar tijd door middel van crowdsourcing en crowdfunding op touw is gezet. “Dit betekent ook dat het uiteindelijke ontwerp vrij beschikbaar is. Een rederij ter plaatse bepaalt zelf hoe ze heet schip wil: alleen het ontwerp, kant-en-klaar, of als bouwpakket, dat tien containers met onderdelen omvat en ter plekke in elkaar gelast kan worden”, aldus Ing. Gert Schouwstra, vrijwilliger bij het project.
Zeilen als noodzaak
Het eerste exemplaar wordt nu aan de classificatie-eisen van Germanischer Lloyd onderworpen waarna het in Chittagang, Bangladesh gebouwd zal gaan worden. Commercieel directeur Gavin Allwright: “We hebben nu al twee gegadigden die het eerste exemplaar willen opeisen. Aanvankelijk zal het eerste schip ingezet rondom Kiribati, een koraaleiland in de Stille Oceaan. Vooral in deze afgelegen gebieden is brandstof extreem duur en schaars waardoor zeilvracht een commercieel aantrekkelijk alternatief voor gemotoriseerde vrachtvaart is.” Als dit succesvol blijkt wil het project meer Greenhearts gaan bouwen, bijvoorbeeld om als feeder te fungeren; een schip dat containers in kleine havens ophaalt om door te zetten naar grotere containerschepen.