De ervaring van Sanderson met het zeilen met kwispelkielen is een belangrijk pluspunt, want de nieuwe Volvo 70 zal met deze constructie worden uitgerust.
“Mike brengt al die ervaring mee,” vervolgt Heiner. “Wij denken dat hij goed bij ons project past. Hij krijgt een grote inbreng in het optimaliseren van de eerste boot. En straks is hij betrokken bij de bouw van het tweede schip. Hij gaat ook de teams samenstellen. We hebben een lange lijst van mensen, maar hij krijgt daar alle zeggenschap in. Als schipper is hij immers degene die het met de zeilers aan boord moet doen.”
Na een vroege carriere in open boten begon voor Sanderson het grote werk in oceaanzeilen in 1993. Toen voer hij de Whitbread aan boord van Grant Daltons maxi New Zealand Endeavour, winnaar van de maxi klasse.
In de Whitbread van 1997-98 was hij opnieuw aan boord bij Dalton, ditmaal als wachtleider en co-schipper op de W-60 Merit, die als tweede eindigde.
In 1995 was hij grootschoottrimmer op de America’s Cupper Tag Heuer en in de afgelopen America’s Cup was hij dat op de Oracle BMW van Larry Ellison. Daar ontmoetten Heiner en Sanderson elkaar, want Heiner werd ingehuurd als schipper van de trainingsboot.
Sanderson heeft verder Sydney-Hobart races op zijn naam staan.
In oktober 2003 schipperde hij op de 140 voeter Mari Cha IV tijdens recordoversteek van Amerika naar Engeland.
Afgelopen juni finishte hij met de Open 60 PindarAlphaGrapics als 4de in transatlantische solorace The Transat.
De eerste ABN Amro boot, een ontwerp van Juan Kouyoumdjian, wordt momenteel gebouwd in Lelystad, onder leiding van Killian Bushe. “Wij liggen op schema,” aldus Roy Heiner, “bijna tot op de dag, kan ik wel zeggen.”
Last modified: 4 September 2007