Nieuws

Mediacijfers VOR door het dak

Het persbureau van de Volvo Ocean Race is dik tevreden. Deze week meldde het dat de wereldwijde belangstelling voor het evenement hun stoutste dromen heeft overtroffen. 1,8 Miljard mensen volgden op enig moment de race op televisie.

11:04

(Foto: Oskar Kihlborg/ Volvo Ocean Race )
Het persbureau van de Volvo Ocean Race is dik tevreden. Deze week meldde het dat de wereldwijde belangstelling voor het evenement hun stoutste dromen heeft overtroffen. 1,8 Miljard mensen volgden op enig moment de race op televisie.


Dat getal zal toe nemen tot meer dan twee miljard, zo meent het bureau, als ook het bereik van de documentaires die over de race verschenen zijn, is meegeteld. Met 811 miljoen bereikte kijkers in 2001/2002 is dat een toename van 121 procent. In totaal verscheen het evenement in 190 landen op de buis.


Een deel van het succes is toe te schrijven aan de havenraces die in een aantal landen live uitgezonden werden. Ook de tien vaste camera’s aan boord van de boten dragen hun steentje bij. Een deel van het materiaal dat dagelijks van de boten naar het persbureau werd overgestraald, werd al aan boord bewerkt in speciaal ingerichte mediacenters.


Hoewel de route van de Volvo Ocean Race van 2008/2009 nog niet bekend is, is de verwachting het mediabereik alleen maar zal groeien nu de race wellicht ook Azië, India en China zal aandoen.


Nog meer mediacijfers:
– 18.000 kranten- en tijdschriftenartikelen wereldwijd
– 2000 journalisten bezochten de race
– 100 miljoen page views door 3,5 miljoen unieke bezoekers voor volvooceanrace.com

Last modified: 4 september 2007
Sluiten