Nieuws

Mean Machine verpulvert North Sea Race-record

Op vrijdagavond 18 mei 2007 verpulverde de VO 70 Mean Machine van schipper Peter de Ridder het record van de North Sea Race, onderdeel van de ABN AMRO North Sea Regatta. Dat stond sinds 2006 op naam van de Formidable 3 (een Lutra 56) van Piet Vroon, maar de 70-voeter van De Ridder haalde er ruim acht uur van af. Het beest had slechts 11 uur, 3 minuten en 50 seconden nodig om de 180-mijl lange oversteek van Harwich naar Scheveningen te volbrengen.

10:42

Mean Machine zet de gennaker bij de start van de North Sea Race. (Foto: Diana Bogaards)
Op vrijdagavond 18 mei 2007 verpulverde de VO 70 Mean Machine van schipper Peter de Ridder het record van de North Sea Race, onderdeel van de ABN AMRO North Sea Regatta. Dat stond sinds 2006 op naam van de Formidable 3 (een Lutra 56) van Piet Vroon, maar de 70-voeter van De Ridder haalde er ruim acht uur van af. Het beest had slechts 11 uur, 3 minuten en 50 seconden nodig om de 180-mijl lange oversteek van Harwich naar Scheveningen te volbrengen.


Nog nooit ging de eerste binnenkomer van de North Sea Race op de dag van de start over de eindstreep. Het was de harde zuidwestenwind die er een historisch snelle overtocht van maakte. Zes van de 76 deelnemende jachten doken onder het oude record van 19 uur, 14 minuten en 38 seconden, waaronder Vroon zelf. De ruige condities zorgden wel voor 14 uitvallers met materiaalschade, maar er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.


“Dennis Goethals verwoordde het treffend. Hij noemde deze oversteek een korte samenvatting van de Volvo Ocean Race”, aldus De Ridder. Met snelheden van rond de 20 knopen ging het racemonster er na het startsignaal op vrijdagmorgen 18 mei vandoor. Het was alsof de rest van de vloot stil stond, hoewel ook de Formidable 3 een voorsprong begon op te bouwen. De Ridder: “De VO 70 is een beest, maar erg leuk om te temmen. Het lijkt enger dan het is, want de boot is makkelijk te sturen. Het zeilen rond de boeien op de Middellandse zee is als ballet met elegante bewegingen. Met een VO 70 over de Noordzee rammen is meer rock & roll. Ik heb groot respect voor de jongens die hiermee de wereld zijn rond gevaren. Nu waren we met zestien man, maar zij moesten het met tien personen doen en alles is loodzwaar.” Aan boord van de Mean Machine zaten de VO 70-kenners Dirk de Ridder, Simeon Tienpont, Jules Salter en Jono Swain. Zij voeren in de laatste Volvo Ocean Race mee en staan nu op de bemanningslijst van Team Mean Machine. Volgens Peter de Ridder is er nog een scherpere tijd mogelijk: “Als de ABN AMRO One had meegedaan, waren ze zeker een half uur tot drie kwartier eerder binnen geweest. Dit waren hun condities. Ik denk dat de North Sea Race binnen de 10 uur gevaren moet kunnen worden. Dan moet je wel geluk hebben dat de wind op het laatste stuk van IJmuiden naar Scheveningen nog wat ruimt.” De Ridder pakte niet alleen de line honours, het record en de eerste prijs in de IRC overall, hij vierde afgelopen vrijdag ook nog zijn 61ste verjaardag.


Chinese gijp
Naamgenoot Peter de Ridder van de Checkmate, een nieuwe Swan 45, verjaarde eveneens op die dag. Hij en zijn bemanning waren vierde in de IRC 0 en snelste in de ORC 1, met de Phoenix van Mark Eriks in hun kielzog. De Ridder over de eerste North Sea Race met zijn nieuwste aanwinst: “Het is wennen, want het is geen glijboot. Het is ruim 4 ton zwaarder dan onze oude Bashford. Tijdens de North Sea Race waaide het gewoon te hard. Daarvoor hadden we met de Swan nog te weinig uren gemaakt. We hebben dus geen gekke dingen gedaan en het toerzeil opgezet.” Toch ging het vlakbij Smith Knoll even mis: “We gingen keurig netjes in de Chinees (ongecontroleerde manoeuvre voor de wind) en toen hebben we de spinnaker weggehaald.” Net voor de overtocht naar Nederland ging er nog een rif in het grootzeil. De Ridder: “‘s Nachts kwam de wind meer van achteren en hadden we eigenlijk weer de spi moeten zetten. We hebben in ieder geval het rif er uitgehaald, maar de Roark, Eclectic en Holmatro gingen ons hard voorbij of vooruit. Daar hebben we het op verloren in de IRC-klasse.” De Roark van schipper Kees Kaan gijpte bovendien al halverwege het spinnakerrak naar Smith Knoll, waardoor ze de leiding namen in de IRC 0. De winnaar van de Vuurschepenrace streek opnieuw de eer op in de ORC 0.
 
JimJams – Klein en snel
De kleinste boot uit de vloot, de 9,2 meter lange J 92 van Paul van der Pol, streek tijdens de prijsuitreiking op zondagmiddag het meeste zilverwerk op. De zeskoppige crew pakte de eindoverwinning in de IRC 3, ORC 3 en ORC overall. Bemanningslid Niels Jannichsen: “We moesten voor het eerst net als de anderen het lange parcours varen. Onder spinnaker liepen we regelmatig 18-19 knopen. Wij zijn allemaal open boten zeilers, dus die ervaring kwam goed van pas. Vooral de spirakken waren gaaf en in het donker ook spannend. Je ziet minder wat er gebeurt, terwijl je met 14-15 knopen over de golven dendert.” In de IRC 1 eindigde eveneens de kleinste boot, de Mumm 30 van van Uden – TU Delft – Van Oord,  bovenaan. De Delftse studenten zijn net een half jaar in deze nieuwe formatie bezig, dus dit succes kwam enigszins als een verrassing. Schipper Michiel van der Meulen: “Ik had niet gedacht dat we nu al bij 30 knopen wind zo beheerst zouden kunnen gijpen en spinnakeren. De rit onder spi naar Smith Knoll was echt heel erg gaaf.”
 
Double handed
Dit jaar gingen er voor het eerst duo’s van start. Vanuit Harwich waagden vier ‘double handed’ teams zich aan de North Sea Race. Twee van hen finishten reglementair, waaronder Maurits Homan en Bart Keymolen met de cAp, een First 31.7. Homan: “Ondanks de ruige omstandigheden hebben we alles kunnen doen, wat volledig bemande teams deden. We hebben gewoon gespinnakerd en een topsnelheid van 18.4 knopen geklokt. We zijn één keer volledig plat gegaan en hebben daarbij wat schade opgelopen.” Ondanks de anderhalve uur slaap per persoon, is het volgens Homan voor herhaling vatbaar. “Hopelijk zijn er dan meerdere concurrenten.” De overwinning ging naar de Fandango van schipper De Walle.
 
ABN AMRO North Sea Regatta
Vanaf vrijdag 25 mei 2007 gaat de ABN AMRO North Sea Regatta verder met de baanwedstrijden onder de Scheveningse kust en het zeilfeest op de wal. De feesttent staat inmiddels en de bands warmen zich op. Het deelnemersveld bestaat uit open boten, catamarans, olympische- en eenheidsklassen, scherpe jachten en klassieke schepen. Die komen verdeeld over 21 klassen op vijf wedstrijdbanen in actie. Op vrijdag 25 mei zal Bouwe Bekking, oud-schipper van de Spaanse VO 70 Movistar in de Volvo Ocean Race 2005-06, om 17.00 uur de doop van de No Limits verrichten. Deze nieuwe Swan 45 is voorzien van het alternatieve teakdek van Bolidt Kunststoftoepassing en mengt zich samen met Bekking in de strijd van de North Sea Regatta.

Last modified: 4 september 2007
Sluiten